Re: Struts og pedagogikk

Torgny Hasås (torgnyh@powertech.no)
Mon, 25 Aug 1997 07:54:04 +0200

At 12.06 22.08.97 +0200, you wrote:
Jeg har også en seksåring som har gått på skole en uke, og en historie fra
torsdag understreker veldig godt Trude Evenshaug poeng: Han hadde gått på
do, og da han var ferdig fikk han ikke opp døra. Han blei redd og ingen av
personalet kunne etterpå fortelle noe om hvor lenge han hadde vært borte
osv. Han slapp ikke ut før noe andre også måtte på do.

Med seksåringer i skolen og på fritids er situasjonen endra. I klassen med
bare seksåringer. Der er pedagogikken og møbleringa tilrettelagt for det,
men i skolefritidsordninga har jeg inntrykk av at det bare er plassen som
er utvida. Tilbudet er i prinsippet det samme.

Før jeg skreiv pressemeldinga om strutser ringte jeg departementet for å
spørre hvordan det lå an med forskriftene for SFOene, i forbindelse med at
RVs lovforslag om å lovfeste rett til skolefirtidsordning ble nedstemt i
Stortinget ble det fra regjeirnga lovt a det skulle komme en forskrift som
skulle regulere SFOene (arealnormer oav). Men da jeg etterlyste den fikk
jeg til svar at den skulle de begynne på i løpet av høsten. Jeg må si at
det sjokkerte ganske mye å oppdage at de faktisk ikke har tenkt begynt ennå.

I forbindelse med Reform -97 har det vært snakka ganske mye om
heldagsskolen, også overlater de den ene halvdelen av heldagsskolen til
kommunale politikere og byråkraters frie fantasi.

Jan Heirets bekymring for gjennomutredete pålegg fra Stortinget synes jeg
er etter mit skjønn ganske overdredet. Det det er snakk om er normer sånn
at alle ungene på firtids får plass til å drive med "uspesifisert" lek, at
bemanninga er stor nok til å oppdage at det er en unge som har låst seg inn
på do og som skriker seg hes for å komme ut å
leke "uspesifisert" med sine venner.

>Jan Heiret er glad for at småskolebarna i skolefritidsordningen ikke
>utsettes for pedagogisk styring, men får utfolde seg fritt. Vi er ikke
>uenige i sak, men den tilsynelatende uenigheten skyldes den sørgelige
>misforståelsen at alt som har med pedagogikk å gjøre dreier seg om
>voksenstyring, undervisning, tilrettelegging og - ikke minst - målstyrt
>aktivitet rettet mot barn (en misforståelse pedagogene har sin del av
>ansvaret for er oppstått, særlig ved tendensen til å knytte
>pedagogikk-begrepet til instrumentelle relasjoner til barn).
>
>Et pedagogisk tilbud er et tilbud som passer for barn i den aktuelle
>aldersgruppen. Derfor er det god (ja, påkrevet) seksåringpedagogikk å la
>ungene få leke uforstyrret og at de får styre leken sjøl.
>Men seksåringene trenger også trygghet, nærhet til stabile voksne, personlig
>omsorg og de trenger å bli sett - også i leken. De trenger oversiktlighet og
>følelse av at verden henger sammen og til en viss grad forutsigbarhet, men
>også utfordringer, som vil variere enormt i en gruppe seksåringer.
>
>Alt dette er pedagogisk innsikt. Min bekymring etter å ha fulgt min
>seksåring til skolen (og hentet ham i SFO) i en uke, er om noen i det hele
>tatt vil oppdage ham der han løper rundt i skolegården sammen med 120 andre
>barn - der han vrimler inn i basen sin, som er på størrelse med en stor stue
>med åpen kjøkkenløsning, sammen med over 60 andre barn og noen voksne og der
>han melder at han blir ør i hodet for alle snakker så høyt. Min bekymring -
>eller kanskje sorg - er at dagen hans er blitt ytterligere oppsplittet i nok
>et regime (hjemme, skole, SFO), og der verdnene snakker mye mindre sammen
>enn før.
>
>Pedagogisk lovregulering handler ikke minst om plass, antall voksne pr. barn
>og samarbeid mellom hjem og skole. Det handler ikke først og fremst om å
>detaljplanlegge dagen (skolebiten har mer enn nok av dette). Og jeg undrer
>meg om ikke seksårsreformens største ugjerning mot seksåringen er at han
>blir overlatt altfor mye av ansvaret for å gjøre seg synlig selv. Min
>seksåring er vant til (fra barnehagen) at jeg får vite hvordan han har det
>og hva han har holdt på med og hvordan dagen har vært. Nå må han fortelle
>selv. Hvis jeg er heldig å få en av de voksne i tale, kan jeg ikke være
>sikker på at vedkommende kan si noe utover det rent generelle om mitt barns
>dag. De voksne som har hatt ansvaret for ham i løpet av dagen, snakker ikke
>engang sammen, og de er rett og slett ikke mange nok til å kunne forholde
>seg til ungene som enkeltpersoner.
>
>Det er forskjell på fri lek blant to-tre-fire unger i gata og et digert
>skolegårdsamfunn med 120 unger. Her trengs det kompetente voksne som følger
>med og tar ansvar.
>
>Trude Evenshaug
>
Hilsen

Torgny Hasås. pressemedarbeider Rød Valgallianse

Rød Valgallianses pressekontor
Osterhausgt. 27
0183 Oslo

E-postadresse: rv@sn.no