Re: KK som nettavis

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Tue Jan 11 2000 - 19:13:59 MET


Mer om bl.a. nett-anvendelsen "nyhetsbrev via e-post" (+ et gratistilbud til slutt):

I et tidligere innlegg tipsa jeg om dette:
I Sverige blir gratis nyhetsbrev på e-post mer og mer populært
http://w3.digi.no/digi98.nsf/pub/md20000104104900hn3987182420

Her kan vi bl.a. lese at nyhetstjenesten Flashback News Agency har
hele 84.000 ab. på sitt månedsbrev med nyheter om IT, film, kultur og politikk.

Nå har det også kommet en oversikt med ulike tall for NORSKE nyhetsbrev,
se klipp under.

Her gjengis også vurderinger i forhold til betaling/pris, Postens portoøkninger
og ny teknologi som tekst til mobil og WAP. Snart også til klokka på armen? Se:
http://www.computerworld.no/cwi.nsf/Alle/F/4FC3AD11.01.2000

Som Tron Øgim etter mitt syn helt korrekt meldte fra Bali (jeg er altså uenig i
Ekelands kritikk her): Nå skjer det mye, fort og med store konsekvenser!
(bl.a for Posten og pressa). Jf. også siste dagers megafusjon mellom
verdens største medieselskap Time Warner og nettgiganten America Online
- verdens største hittil? Anslått markedsverdi: 350 milliarder dollar... Se:
http://w3.digi.no/digi98.nsf/pub/fi20000110123900er7057755398 og
http://w3.digi.no/digi98.nsf/pub/md20000111083500hb8046387427 og
http://www.computerworld.no/cwi.nsf/Alle/F/EC8D9B11.01.2000 og
http://www.computerworld.no/cwi.nsf/Alle/F/D1006E11.01.2000

Nåvel. Fra nettavisa digi.no (med 10.000 ab. på sitt daglige nyhetsbrev):

"Ikke bare pop i Sverige:
Også nordmenn liker nyhetsbrev"
--------------------------------------------
Av Hilde Nyman

Første gang publisert 11.01.2000 15:32. Sist endret 11.01.2000 15:37

- Interessen for elektroniske nyhetsbrev begynner å ta seg betraktelig opp i Norge, viser en undersøkelse digi.no har gjort.

Redaksjonelle nyhetsbrev distribuert elektronisk spretter fram i Norge som i Sverige (se tidligere saker). Men vi ligger et stykke bak svenskene foreløpig, viser en undersøkelse digi.no har foretatt blant norske medier.

Av allmenne nyhetstjenester er det Akersgata-avisene Dagbladet og Aftenposten som kniver om førsteplassen. Dagbladet oppgir å ha 7.000 daglige abonnenter på nyhetsbrevet, mens Aftenposten oppgir å ha rundt 5.500 abonnenter.

Når det gjelder bransjerelaterte nyheter, ligger digi.no klart i tet (se nederst), med Hegnar Online på plassen bak.

Hegnar Online har to ulike nyhetsbrev - et fra IT-kanalen som i hovedsak har nyheter om IT, og et nyhetsbrev fra Finansavisen, med fokus på finansnyheter. Begge nyhetsbrevene har én ukentlig og én daglig versjon, hvorav de fleste lesere abonnerer på de daglige nyhetsbrevene.

Totalt sender Hegnar Online ut nyheter til 6387 e-postadresser daglig, mens 1237 mottar den ukentlige posten.

- Dette er noe vi ikke har markedsført i det hele tatt, sier Inge Berge, redaktør i Hegnar Online til digi.no.

Media - Nyheter Hvor mange abonnenter Daglig /ukentlig/ månedlig Gratis/ må betale
Dagbladet 7.000* Daglig Gratis
Aftenposten 5.500 Daglig Gratis
Media - Bransjerelaterte nyheter Hvor mange abonnenter Daglig /ukentlig/ månedlig Gratis/ må betale
Hegnar Online daglig 6.378 1-2 ganger daglig** Gratis
Computerworld (IDG) ca. 1.400 Daglig Gratis
Hegnar Online ukentlig 1.237 Ukentlig Gratis
Propaganda 500 to ganger i uken faks/mail Må betale / 1.200 kr/år
Eyes Interactive 500 1-2 ganger i uka Må betale
KF-Xpress 300-400 abb* Hver uke faks/mail Må betale / 1.200 kr/år

* Flere av adressene nyhetsbrevet går ut til, er gruppeadresser, slik at flere enn én person mottar nyhetsbrevet, eller så videresendes mail til flere mottakere.
** Finansnyhetsbrevet sendes ut to ganger daglig, mens IT-nyhetsbrevet sendes ut en gang om dagen.

August i fjor startet den tidligere redaktøren i KF X-press, Ole Henrik Nissen-Lie opp faksavisen Propaganda. Den har et fokus på nyheter om medie og reklamebransjen, på det samme markedet som KF X-press.

Tar man forbehold om at begge nyhetsbrevene begge sender til felles e-post adresser og blir distribuert til mange flere mottakere enn det er abonnenter, ser det ut til at Propaganda har et ørlite forsprang i forhold til KF X-press.

- Vi sender blant annet et eksemplar av faksavisen til et stort reklamebyrå, som så distribuerer faksen eller e-posten videre, derfor har vi ikke et nøyaktig abonnementstall, sier redaktør i KF X-press, Trygve Lorenzen.

Propaganda og KF X-press har lik abonnementspris; 1.200 kroner årlig.

- Har dere merket noen nedgang i antall abonnenter siden Propaganda kom på banen?

- Nei, vi ikke merket noen nedgang i antall abonnenter. Heller tvert imot, vi har fått flere nye abonnenter i 1999 enn vi fikk i 1998, sier Lorenzen.

Bak nyhetsbrevet som Eyes Interactive sender ut en til to ganger i uka er det Jan C. Bjerkfeldt som står bak.

- Hovedgrunnen til at vi gikk over til elektronisk utsendelse av nyhetsbrevet, er at posten øket portotakstene til det dobbelte. I tillegg er det mye raskere. Vi sender ut med minst mulig finurligheter, slik at våre mottakere også kan ta det opp på bærbart utstyr. Det er tilpasset WAP, og er ren tekst uten bilder. Nyhetsbrevet sendes ut en gang i uka, og innimellom sender vi to ganger, sier Bjerkfeldt til digi.no.

digi.no har også et gratis nyhetsbrev som daglig går ut til nesten 10.000 e-post adresser.

Kilde: http://w3.digi.no/digi98.nsf/pub/md20000111153200hn7296101320
-----------------------

La meg i tillegg tipse om følgende nyttårstilbud - Computerworld gratis i 1 mnd:
http://www.idg.no:81/newmedia/mediabes.nsf/Best_prove/CWN/
Kanskje noe for folk i og rundt KK som vil studere et mulig eksempel å følge
(jf tidligere innlegg)? Papir-CW kommer forøvrig ut onsdag og fredag, altså
TO ganger i uka (dog fyldigst på fredag, om jeg ikke tar feil).

Mvh. Bjarne Nærum



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 13 2000 - 15:17:55 MET