Bravo, Magnar Mikkelsen!

From: Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Date: Wed Oct 06 1999 - 12:22:51 MET DST


Fra gårsdagens KK.
Bravo, Magnar Mikkelsen!

Trond Andresen

******************************

>Rock og filosofi
>
>
>I denne avisa forlød det i en reportasje
>for samtidig kort og lang tid
>siden at «unge folk strømmer til
>universitetene for å studere filosofi,
>og verkene til de store tenkerne
>selger i nye opplag. Filosofitrenden
>gir mange et ideologisk ståsted
>og svar på livets store spørsmål.»
>Reportasjen inneholder
>brokker av samtaler med noen
>yngre mennesker i Oslo, og jeg har
>lyst å kommentere noen av utsagnene
>som de unge, filosofisk interesserte
>personene kommer med.
>Meining A: «Zen-buddhismen
>fascinerer meg... De stiller spørsmål
>som: Hvordan så ditt ansikt ut
>før du ble født? Og: Hva er lyden
>av en hånd som klapper?»
>Min kommentar: Lennart Nilsson
>(og seinere andre i faget) har i
>lang tid fotografert barn i mors liv,
>og er da ikke spørsmålet om ansiktet
>før fødselen godt nok besvart?
>Og spørsmålet om den ene handa
>som klapper kan overlates til de
>som har særskilt erfaring i slikt:
>Sakkyndige er for eksempel alle de
>soldatene som USA kappa en arm
>av i Vietnam, og Sovjet i Afghanistan
> spør dem.
>Meining B: «Vi er i slutten av
>dette tusenåret og folk er forvirra.»
>Kommentar: Med «vi» synes
>snakkeren å meine alle menneskene
>på kloden. Men om hvor mange
>veit han sikkert at de er «forvirra»?
>Å oppføre seg forvirra, eller å påstå
>seg å være det, kan også bli en
>mote. Å være ordentlig forvirra
>kan bøtes på med lesning, tenking
>eller samtale med fornuftige folk.
>Meining C: «Verden forandrer
>seg i kjempefart.»
>Ja så? Denne alt omfattende
>påstanden kan du kontrollere for
>eksempel slik: Kjør en rull kinofilm
>som for 30 år siden ble tatt fra
>toppen av Oslo Rådhus i retning
>Slottet. Sammenlign det gamle
>opptaket med en filmrull tatt fra
>samme posisjon i dag. Du vil da se
>at mesteparten av dette utsnittet av
>«verden» har forandra seg lite på
>disse årtiene.
>Meining D: «... på 70-tallet ...
>var det enda noe som hang i hop.
>Nå er verden bare
>stikkord.»
>Imot dette kan man
>innvende at alle fiskegarn,
>strikka ullstrømper
>og spindelvev
>henger i år like mye i
>hop som de gjorde det
>på 70-tallet. Og: Millionene
>av bøker i alle
>verdens bibliotek er
>fremdeles like mye el
>ler lite stikkord som før.
>Meining E: «På Jesu tid gikk det
>sakte, nå fyker vi av gårde.»
>Kommentar: Utafor storbyene i
>alle verdensdeler kan du observere
>et nesten like sakte liv som på Jesu
>tid. Og slepte alle ungdommene i
>steinalderen seg ulidelig sakte omkring
>i terrenget og i sine indre
>landskap?
>Sluttkommentar: Meininger
>som de siterte viser en allment utbredt
>måte å snakke på. Denne
>snakkemåten karakteriseres av de
>snakkendes egosentrisitet. De
>preiker som om deres eget språk
>og hode er identisk med hele den
>menneskelige tilværelse. Unge
>personer med sånne språklige manérer
>trenger visseligen filosofi,
>men da av det mer skarpskodde
>slaget, for de røper uvitenhet om
>nettopp noe elementært i filosofien,
>som er å bruke språket på en
>presis og bevisst måte, så langt det
>er mulig.
>I den reportasjen jeg nevnte,
>blir den nye filosofimoten sammenligna
>med rockens frambrudd
>på 1950-tallet, og den jevnføringa
>er ikke holdbar. Rocken var en for
>si tid stor og ekte nyskaping i musikken,
>og ei bølge av veldig kunstnerisk
>kraft. At skarer av unge
>mennesker nå leser filosofi er, iallfall
>foreløpig, kanskje bare en av
>disse for moderniteten så typiske,
>hysteriske globale «trender». Men
>et sted i lesesalene finnes muligens
>en filosofistudent med nye og frigjørende
>innsikter om mennesket i
>vår epoke. Hvis hun eller han så
>trer fram med en revolusjonerende
>filosofi, vil makta reise seg i et forferdelig
>raseri og knalle den ugudelige
>i golvet, eller skjule vedkommende
>under massiv taushet.
>Den siste metoden er nok mest effektiv,
>så masse medier det er til å
>tjene tausheten, der taushet er
>tvingende nødvendig.
>Men for øvrig, for de unge som
>strømmer til filosofien: Hvorfor
>spør dere om de ufødtes ansikter?
>Hvorfor heller ikke spørre om ansiktene
>omkring dere: Er de forskjellige?
>I så fall: Hvorfor? Hvorfor
>spør dere om lyden
>fra den hånd som mangler,
>og ikke om den dype
>sang fra alle de hendene
>som allerede er?
>
>Magnar Mikkelsen
>magnar.mikkelsen@fm.telia.no
>



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 13 2000 - 15:17:21 MET