"servicetelefoner" og hjemmesider

From: Karsten Johansen (kvjohans@online.no)
Date: Tue Oct 05 1999 - 15:40:24 MET DST


"Alle" bedrifter har i dag skaffet seg hjemmesider og såkalte
servicetelefoner. Men ingen har forstått hva de skal brukes til. Telenor
f.eks. synes å tro, at det som skal stå på hjemmesiden bør være det samme
glansbilde av bedriften som vi får tilsendt i en stadig strøm av
reklamepapir pluss en masse opplysninger vi like gjerne kan slå opp i
telefonkatalogen. Og "servicetelefonen" synes å skulle være en hittil
ukjent form for terror mot kundene, en måte å gjøre seg utilgjengelig på
som innebærer størst mulig irritasjon og mest mulig omkostninger og
tidsspill for kunden.

Nei. Hva er det vi søker via hjemmesidene eller servicetelefoner? Jo, det
er OPPLYSNINGER, INFORMASJON, om noe vi IKKE KAN FÅ SVAR PÅ ad alle de
andre kanalene. Vi lurer på f.eks. HVA I HULE H... er grunnen til at
"servicetelefonene" alle som een svarer med total taushet eller
forskjellige varianter av dyt-dyt-dyt i dag???!?!! Hva er det NÅ som er
galt??? MEN se akkurat det vet ingen i hele Telenor så mye som ett knyst
om. Det som akkurat da 1000 mennesker eller fler lurer brennende på. Men
her er jo internett glimrende - øyeblikkelig, rask informasjon til masser
av mennesker om plutselig oppståtte problemer. Det er jo bl.a. det,
internett er uovertruffent til. Men hvorfor i huleste h.. må vi da sitte og
lese opplysninger om månedgamle tilbud osv.? Og komme fram til akkurat de
samme tåpelige setningene og bildene via seks forskjellige
knottekombinasjoner.

De fleste synes å tro at internett er til for å holde kundene hen med snakk
på en ny måte. De tror folk er dumme. Jeg oppsøker f.eks. NSBs og får vite
at alle tog er i rute. Samtidig befinner foreldrene mine seg på vei i buss
fordi toglinjen i Halden er ødelagt av uvær, og den vanlige forsinkelsen av
Københavnstoget gjennom Sverige er økt med en times på strekningen
Halden-Oslo. Men det var jo bare det jeg ville vite, slik at jeg slapp å
vente forgjeves på stasjonen! Det kan vel ikke være en MÅLSETNING for NSB å
spille folks tid?

Som sagt før av en genial svenske: "Skit är skit, selvom det går per
satellit".

Vh. Karsten Johansen



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 13 2000 - 15:17:21 MET