Re: MIT, undervisning og "Merkevarebygging"?

From: Tore_R._Jørgensen (Tore.R.Jorgensen_at_fim.ntnu.no)
Date: 24-04-01


                  Vitenskapsfolk er kjent med at det er flere mulige
tolkninger av faktiske
                  hendelser. Jeg syntes meldingen fra MIT var svært viktig
og ga min
                  kommentar i det interne forumet for IKT og læring 6.4.
Den gjengis her i
                  tilfelle noen skulle ha glede også av mine kommentarer.

                  "Et gjennombrudd i forståelsen av IKT og læring !

                  MIT har besluttet å legge alt sitt læringsmateriell ut på
WEB til FRI
                  bruk. De utfordrer forestillingen om at "kunnskap" bør
gjøres til en
                  salgsvare, eller at utviklingen kommer til å gå i den
retningen. De ønsker
                  fri utveksling av kursmateriale i en internasjonal
universitetsverden !

                  For nærmere informasjon og begrunnelser se:
                  http://web.mit.edu/newsoffice/nr/2001/ocw.html

                  MIT har som kjent vært av de fremste når det gjelder
tenkning om,
                  forskning på og anvendelse av IKT til læring.
Universitetet er et av de
                  mest "kommersielle" i verden, men til tross for dette ser
de ikke på sitt
                  undervisningsmateriale som en inntektskilde. Deres
konklusjoner bør ha
                  stor innvirkning på NTNU og norsk politikk for utvikling
av høyere
                  utdanning.

                  I hovedsak betrakter MIT og andre ledende universitet
læringsprosessen som
                  det sentrale i universitetsutdanningen, ikke
læringsmaterialet. Kvaliteten
                  i læreprosessen avgjøres av utvalg av lærestoff i forhold til
                  anvendelsesformålet, faglige krav, tilrettelagt faglig
progresjon i
                  læringen, sosial interaksjon mellom studenter, dialog med
faglærer o.l.,
                  alt tilrettelagt i forhold til de forutsetninger
studentene på det
                  aktuelle lærestedet har.

                  Hverken MIT eller andre ledende universitet har planer om
å undervise
                  verden for øvrig ved hjelp av et proprietært
læremateriale. De tror ikke
                  at en lærer i Boston har forutsetninger for å tilpasse en
læreprosess for
                  studenter i Trondheim, Nice, Valparaiso, Nesna eller
Fornebu, selv om det
                  skulle være verdens beste lærer, og i alle fall ikke
dersom det skulle
                  bygge på det samme lærematerialet.

                  Tvert i mot vil de at de universitet som kan dra nytte av
deres materiale
                  i sin lokalt tilrettelagte læring, kan gjøre det uten å
betale MIT for
                  bruken.

                  En annen god effekt av tiltaket er at studenter over hele
verden kan se
                  hva studenter ved MIT faktisk må "klare seg med" for å
utvikle sin
                  forståelse i samsvar med Platons tenkning om logos. Kan
det hjelpe våre
                  studenter til å forstå at for å utvikle logos kreves
arbeid ? Såkalt
                  effektiv undervisning ved hjelp av avanserte multimedie
læringsprogram
                  (spilltenkning, film, maskininteraksjon, etc) kan ikke
bli bærebjelker i
                  en læringsprosess for å utvikle forståelse og selvstendig
tenkende
                  mennesker. Jo mer avanserte slik program blir, jo mer
styrt blir den
                  lærende av produsentens mål. Men det er kanskje hensikten
i noens tenkning
                  å målstyre studenter ved påvirkning ?

                  Av de sentale politiske argument i Norge som utfordres av
MIT, er
                  forestillingen om at norske universitet vil få
konkurranse fra de ledende
                  universitet i verden på grunn av avansert multimedie
IKT-drevet
                  undervisning. Hverken MIT eller Stanford tar sikte på å
få "1 million
                  studenter fra hele verden" (ved hjelp av Internett) slik
enkelte har
                  hevdet."

                  --

                  Selvsagt er det viktig å fokusere på merkevarebygging
slik Kirsti Rye
                  Ramberg påpeker. Hva betyr så det for NTNU ? Etter mitt
syn er de
                  sterkeste merkevarene vi har en god sivilingeniørutdanning
                  (NTH-tradisjonen) også i et internasjonalt perspektiv,
flere merkevarer på
                  etter- og videreutdanningsmarkedet (EEU-kurs, ULA, Etter- og
                  videreutdanning for skolen), konferanser som
"Sikkerhetsdagene", "Norsk
                  konferanse om utdanning og læring" og "Kursdagene". La
oss ta vare på de !

                  Det viktigste er imidlertid etter mitt syn å fokusere på
innholdet i
                  LÆREPROSESSENE slik man har gjort i
sivilingeniørutdanningen og i vår
                  etter og videreutdanning slik jeg kjenner den.
Læremateriale kan hentes
                  fra mange kilder og utfordringen er å velge det
materialet som passer til
                  målgruppen og formålet med læringen. Det vil bli et
feilspor å satse på å
                  utvikle avanserte multimedie læremidler. Universitetet
NTNU konkurrerer
                  ikke med andre om å utforme lærestoffet (denne
betydningen av innhold)
                  selv om enkelte lærere nok har en del inntekter av å være
                  lærebokforfattere.

                  Vi har alltid levd i en internasjonal universitetsverden
hvor et av
                  prinsippene er å dele kunnskap. Det er flott at MIT viser
vei for hva det
                  betyr når vi har fått Internett.

                  Tore R. Jørgensen

At 12:45 24.04.01 +0200, Trond Andresen wrote:
>MIT gjør nå sitt undervisningsmateriell gratis tilgjengelig for alle via
>nettet, se
>http://web.mit.edu/newsoffice/nr/2001/ocw.html
>
>Dette forvirrer sikkert en del lokale kremmersjeler som på ene sida har
>MIT som et stort idol, mens de på de andre sida sverger til at
>universitetene i stadig større grad skal knive med hverandre på et
>kommersielt marked for undervisning. Så kommer -- av alle -- MIT og
>"undergraver" dette! .....How _could_ you, MIT?
>
>Verden er ikke enkel: Man har klokkertro på den moderne framtid hvor
>kommersialisme og marked er på vei inn overalt ("The future's so bright you
>gotta wear shades") , og så svekkes denne eplekjekke framtidsvisjon av at
>MIT gjør noe så kryptokommunistisk som å stille seg gratis til
>disposisjon for kunnskapstørst (og t.o.m. pengeløs) ungdom i cyberspace:
>
> >MIT krever ikke noen opphavsrettigheter til materiellet. Det slåes
> >kategorisk fast at hvem som helst kan laste ned materiellet, endre det
> >og tilpasse det til egne behov. MIT oppgir flere grunner til at de går til
> >dette uvanlige skrittet. Ingen av grunnene er egen vinning, annet enn
> >den ære og goodwill som måtte tilflyte universitetet. Motivasjonen er
> >først og fremst visjonær. MIT ønsker å vise vei i en ny utvikling der
> >kunnskapen er fri og åpen for alle.
>
>Ja, hvor skal det ende?
>
>Så langt MIT. Nå til (det ikke _fullt_ så prestisjetunge) NTNU, se
>http://innsidaUT.ntnu.no/nettavis_lesmer.php?kategori=nyheter&dokid=3ae46bf9379de3.99157757
>her sier bla. prosjektleder Kirsti Rye Ramberg i NTNUs LMS-prosjekt at
>MITs tiltak
>
> >Vrir konkurransen over på merkevarebygging
> >......
>
>"Merkevarebygging"? Er dette neste skritt i å sosialisere den gammeldagse
>universitetsbefolkning inn den nye tids språkbruk? Vi fikk jo nylig "brev
>fra konsernledelsen" i forbindelse med hjemme-PC-ordninga. Og nå jobber
>NTNUs "konsernledelse" altså med merkevarebygging. Jeg visste ikke at denne
>type sjargong var innført i Steinbygget; den har ennå ikke nådd Kollegiet --
>men det er vel bare et tidsspørsmål.
>
> >Flere faglærere ved NTNU legger i dag ut mye av sitt
> >undervisningsmateriell på nettet.
> >Men dette skjer på frivillig basis og
> >ikke som ledd i en overordnet strategi. Undervisningsmateriellet blir
> >heller ikke kvalitetssikret av andre enn de som legger ut informasjonen.
>
>Og hvem skal "kvalitetssikre" det, da? Og hvordan?
>
> >I løpet av 2001 skal det innføres en ny infrastruktur for nettbasert læring
> >ved NTNU. Slike system kalles "Learning management systems"
> >(LMS).
>
>Hva kalles de på norsk?
>
> >Etter planen skal de første pilotbrukerne av dette systemet være
> >i gang allerede til høsten.
>
>Jeg har hatt et nettbasert interaktivt system i min undervisning siden våren
>1999. Jeg antar at en del andre faglærere også har hatt det i lengre tid.
>Men dette har jo vært "på frivillig basis og ikke som ledd i en overordnet
>strategi", og ikke "kvalitetssikret" av andre. Så da så. Jeg har ikke hørt
>et pip fra Ramberg (se nedenfor) eller andre i Hovedbygget i denne
>2-års-perioden. Men hvorfor skulle administrasjonen snakke med andre som har
>laget seg et hjul og hatt det i bruk et par år, når sjøl de kan finne det opp?
>
> >Men heller ikke i forbindelse med dette
> >prosjektet er det planer om noe sentralt vedtak som forplikter faglærere
> >til å legge ut undervisningsmateriell.
>
>Da måtte det i tilfelle først vedtas av Kollegiet, ikke sant?
>
> >Prosjektleder Kirsti Rye Ramberg i NTNUs LMS-prosjekt er positivt
> >overrasket over den nye åpenhetslinja til MIT. Hun påpeker imidlertid at
> >det amerikanske universitet sitt strategiske valg ikke vil fjerne
> >konkurransen mellom utdanningsinstitusjonene.
>
>Vi puster alle lettet ut -- det blir business as usual.
>
> >MIT bidrar bare til å vri
> >konkurransen over på merkevarebygging og innhold.
>
>Jeg har ikke sett noe om "branding" (= "merkevarebygging") på MITs
>nettsider. Jeg finner bare kloke og idealistiske utsagn om hva
>slags rolle MIT kan spille for å spre kunnskap gratis.
>Hennes & Mauritz-sjargongen er det NTNU-ledelsen som står for.
>
> >Dette blir en
> >utfordring for NTNU hvis vi ønsker å hevde oss på det internasjonale,
> >engelskspråklige undervisningsmarkedet, hevder Ramberg.
>
>Altså: MIT leverer engelskspråklig undervisning via nett -- gratis.
>Det norskspråklige NTNU skal levere engelsk undervisning
>via nett (som attpåtil skal koste noe)(?) til "markedet".
> - Joda, dette blir nok en "utfordring" [1].
>
>Hvis NTNU skal bruke ressurser på å "hevde seg på det internasjonale,
>engelskspråklige undervisningsmarkedet", så har jo det visse konsekvenser
>for hvordan det undervises, for læremateriell og for faglæreres
>arbeidsforhold. Hvis man skal holde det gående parallellt på to språk, blir
>det jo mer å gjøre, for å si det forsiktig (I tillegg til 5-årig
>studieplan for siv.ing.,
>mer personlig oppfølging gjennom semesteret, midt-semester-eksamen, interaktiv
>kontakt med studentene via nettet, m.m.).
>
>Men dette er ikke behandlet i Kollegiet. Jeg har gjentatte ganger de siste
>par år bedt om å få en sak til Kollegiet om NTNU og engelskspråklig kontra
>norskspråklig undervisning, uten å få den minste tilbakemelding.
>Men dette er jo virkelig et "strategisk" spørsmål
>(og burde således vært midt i blinken for en ledelse som ellers elsker å
>bruke tid på strategidokumenter, uansett hvor mye gpp de inneholder).
>
>Jeg venter fortsatt.
>
>Trond Andresen
>kollegierepresentant
>
>******************************
>
>[1] Se
>http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/n-d/bingo.rtf
>for oversikt over "buzzwords", og ei innretning for å få tida til
>å gå på ulidelige møter.
>
>
>
>



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET