MIT, undervisning og "Merkevarebygging"?

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 24-04-01


MIT gjør nå sitt undervisningsmateriell gratis tilgjengelig for alle via nettet, se
http://web.mit.edu/newsoffice/nr/2001/ocw.html

Dette forvirrer sikkert en del lokale kremmersjeler som på ene sida har
MIT som et stort idol, mens de på de andre sida sverger til at
universitetene i stadig større grad skal knive med hverandre på et
kommersielt marked for undervisning. Så kommer -- av alle -- MIT og
"undergraver" dette! .....How _could_ you, MIT?

Verden er ikke enkel: Man har klokkertro på den moderne framtid hvor
kommersialisme og marked er på vei inn overalt ("The future's so bright you
gotta wear shades") , og så svekkes denne eplekjekke framtidsvisjon av at
MIT gjør noe så kryptokommunistisk som å stille seg gratis til
disposisjon for kunnskapstørst (og t.o.m. pengeløs) ungdom i cyberspace:

>MIT krever ikke noen opphavsrettigheter til materiellet. Det slåes
>kategorisk fast at hvem som helst kan laste ned materiellet, endre det
>og tilpasse det til egne behov. MIT oppgir flere grunner til at de går til
>dette uvanlige skrittet. Ingen av grunnene er egen vinning, annet enn
>den ære og goodwill som måtte tilflyte universitetet. Motivasjonen er
>først og fremst visjonær. MIT ønsker å vise vei i en ny utvikling der
>kunnskapen er fri og åpen for alle.

Ja, hvor skal det ende?

Så langt MIT. Nå til (det ikke _fullt_ så prestisjetunge) NTNU, se
http://innsidaUT.ntnu.no/nettavis_lesmer.php?kategori=nyheter&dokid=3ae46bf9379de3.99157757
her sier bla. prosjektleder Kirsti Rye Ramberg i NTNUs LMS-prosjekt at
MITs tiltak

>Vrir konkurransen over på merkevarebygging
>......

"Merkevarebygging"? Er dette neste skritt i å sosialisere den gammeldagse
universitetsbefolkning inn den nye tids språkbruk? Vi fikk jo nylig "brev
fra konsernledelsen" i forbindelse med hjemme-PC-ordninga. Og nå jobber
NTNUs "konsernledelse" altså med merkevarebygging. Jeg visste ikke at denne
type sjargong var innført i Steinbygget; den har ennå ikke nådd Kollegiet --
men det er vel bare et tidsspørsmål.

>Flere faglærere ved NTNU legger i dag ut mye av sitt
>undervisningsmateriell på nettet.
>Men dette skjer på frivillig basis og
>ikke som ledd i en overordnet strategi. Undervisningsmateriellet blir
>heller ikke kvalitetssikret av andre enn de som legger ut informasjonen.

Og hvem skal "kvalitetssikre" det, da? Og hvordan?

>I løpet av 2001 skal det innføres en ny infrastruktur for nettbasert læring
>ved NTNU. Slike system kalles "Learning management systems"
>(LMS).

Hva kalles de på norsk?

>Etter planen skal de første pilotbrukerne av dette systemet være
>i gang allerede til høsten.

Jeg har hatt et nettbasert interaktivt system i min undervisning siden våren
1999. Jeg antar at en del andre faglærere også har hatt det i lengre tid.
Men dette har jo vært "på frivillig basis og ikke som ledd i en overordnet
strategi", og ikke "kvalitetssikret" av andre. Så da så. Jeg har ikke hørt
et pip fra Ramberg (se nedenfor) eller andre i Hovedbygget i denne
2-års-perioden. Men hvorfor skulle administrasjonen snakke med andre som har
laget seg et hjul og hatt det i bruk et par år, når sjøl de kan finne det opp?

>Men heller ikke i forbindelse med dette
>prosjektet er det planer om noe sentralt vedtak som forplikter faglærere
>til å legge ut undervisningsmateriell.

Da måtte det i tilfelle først vedtas av Kollegiet, ikke sant?

>Prosjektleder Kirsti Rye Ramberg i NTNUs LMS-prosjekt er positivt
>overrasket over den nye åpenhetslinja til MIT. Hun påpeker imidlertid at
>det amerikanske universitet sitt strategiske valg ikke vil fjerne
>konkurransen mellom utdanningsinstitusjonene.

Vi puster alle lettet ut -- det blir business as usual.

>MIT bidrar bare til å vri
>konkurransen over på merkevarebygging og innhold.

Jeg har ikke sett noe om "branding" (= "merkevarebygging") på MITs
nettsider. Jeg finner bare kloke og idealistiske utsagn om hva
slags rolle MIT kan spille for å spre kunnskap gratis.
Hennes & Mauritz-sjargongen er det NTNU-ledelsen som står for.

>Dette blir en
>utfordring for NTNU hvis vi ønsker å hevde oss på det internasjonale,
>engelskspråklige undervisningsmarkedet, hevder Ramberg.

Altså: MIT leverer engelskspråklig undervisning via nett -- gratis.
Det norskspråklige NTNU skal levere engelsk undervisning
via nett (som attpåtil skal koste noe)(?) til "markedet".
 - Joda, dette blir nok en "utfordring" [1].

Hvis NTNU skal bruke ressurser på å "hevde seg på det internasjonale,
engelskspråklige undervisningsmarkedet", så har jo det visse konsekvenser
for hvordan det undervises, for læremateriell og for faglæreres
arbeidsforhold. Hvis man skal holde det gående parallellt på to språk, blir
det jo mer å gjøre, for å si det forsiktig (I tillegg til 5-årig studieplan for siv.ing.,
mer personlig oppfølging gjennom semesteret, midt-semester-eksamen, interaktiv
kontakt med studentene via nettet, m.m.).

Men dette er ikke behandlet i Kollegiet. Jeg har gjentatte ganger de siste
par år bedt om å få en sak til Kollegiet om NTNU og engelskspråklig kontra
norskspråklig undervisning, uten å få den minste tilbakemelding.
Men dette er jo virkelig et "strategisk" spørsmål
(og burde således vært midt i blinken for en ledelse som ellers elsker å
bruke tid på strategidokumenter, uansett hvor mye gpp de inneholder).

Jeg venter fortsatt.

Trond Andresen
kollegierepresentant

******************************

[1] Se
http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/n-d/bingo.rtf
for oversikt over "buzzwords", og ei innretning for å få tida til
å gå på ulidelige møter.



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET