Bekreftet: U-ledelsen skal avgjøre i-leder

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 09-03-01


"Tilsetting og utforming av arbeidsoppgaver og
resultatmål skal tilligge institusjonenes sentrale ledelse"
sies det om instituttlederen i dagens ferske Stortingsmelding,
se utdrag nedenfor.

Instituttet blir fratatt retten til å avgjøre hvem
som skal være leder, hvis regjeringa får sin vilje i dette.

Dermed skulle noens usikkerhet om det virkelig var dette Giske mente i
sine forhåndssignaler i forbindelse med meldinga, nå være avklart.

Trond Andresen

**********************

Utdrag fra
                 
St.meld. nr. 27 (2000-2001)
"Gjør din plikt - Krev din rett" Kvalitetsreform av høyere utdanning"

http://odin.dep.no/kuf/norsk/publ/stmeld/014001-040004/index-hov010-b-n-a.html

>10.3.4 Bedre faglig ledelse
>
>Institusjonene må ha en god faglig ledelse for å bruke de samlede ressursene
>effektivt slik at man oppnår kvalitet i all virksomhet og kan gjennomføre
>institusjonens strategi. God faglig ledelse er også viktig for omstilling
>til nye behov og krav og for å styrke institusjonens undervisning og
>forskning. En sterkere faglig ledelse skal ikke innebære styring av den
>faglige dialog og diskurs og inngripen i den akademiske frihet, men er tvert
>imot en forutsetning for at institusjonene skal kunne oppfylle sine oppgaver
>som en viktig samfunnsinstitusjon.
>
>
>Virksomheten på det enkelte institutt og avdeling er det som avgjør
>institusjonenes kvalitet. Det er her den faglige virksomheten foregår. Det
>er her hovedmengden av tiltak som sikrer og utvikler kvaliteten på
>undervisning og forskning må gjennomføres. Departementet mener at dagens
>modell ikke gir tilstrekkelig faglig ledelse. Forskningsevalueringer viser
>at kvaliteten på miljøene er ujevn, og at flere miljøer ikke holder god nok
>standard. Blant de problemene som har vært trukket fram i evalueringene har
>vært manglende faglig ledelse og fragmenterte forskningsprofiler.
>
>
>Det er en lederoppgave å styre ressursdisponeringen og sørge for
>kvalitetssikring av både undervisning og forskning. Lederen må ha
>tilstrekkelig lederkompetanse til å sørge for en god utnyttelse av
>personalet, samt ha nødvendig formell myndighet til å kunne lede en
>endringsprosess. Samtidig må lederen ha faglig legitimitet. En styrking av
>instituttlederens rolle innebærer også at ansvaret for bedre oppfølging av
>studentene blir vektlagt i større grad.
>
>
>Etter departementets vurdering vil det derfor være viktig å etablere
>ordninger for god faglig ledelse på grunnivået. Departementet foreslår
>derfor at ledere på institutt- og fakultets-/avdelingsnivå ansettes i
>åremålsstilling, og at de skal være både faglig og administrativt
>ansvarlige. Den som innehar stillingen, må få anledning til å besitte flere
>og mer effektive styringsvirkemidler, samtidig som stillingen også bør
>knyttes til mer attraktive lønns- og arbeidsvilkår, blant annet i forhold
>til forskningsarbeid. Tilsetting og utforming av arbeidsoppgaver og
>resultatmål skal tilligge institusjonenes sentrale ledelse, og vil utgjøre
>et viktig strategisk styringsmiddel for institusjonens styre. Det må legges
>vekt på lederegenskaper, evne til strategisk tenkning og at faglig leder bør
>være en person med betydelig vitenskapelig erfaring og legitimitet i
>fagmiljøene. Institusjonene bør også utforme gode lederutviklingsopplegg.



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET