Enda en kronikk om Mjøs-utvalget

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 20-08-00


Jeg legger ut denne Aftenposten-kronikken
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/d151373.htm
som kanskje ikke så mange har fått med seg, da den sto midt i
sommerferien.

Forøvrig har NTNUs egen rektor også skrevet
en kronikk om temaet, se
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/d156102.htm

Trond Andresen

******************************************************************

"FRIHET" TIL Å STYRES AV MARKEDSKREFTENE?
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/d151373.htm
Dato: 2000-07-17

Passer bedriftsmodellen som Mjøs-utvalget foreslår for universitetene, med
universitetenes egenart? Utvalget reiser overhodet ikke spørsmålet.
__

Mjøs-utvalgets reformforslag for høyere utdannelse er motstridende. Mer
markedstilpasset finansiering og ny styringsstruktur lar seg ikke forene med
universitetenes verdigrunnlag, skriver professor i historie Lars Ivar Hansen
og professor i sosiologi Georges Midré ved Det samfunnsvitenskapelige
fakultet ved Universitetet i Tromsø.
__

Universitetenes administrasjon og vitenskapelige stab må
forholde seg til forenklede, kvantitative
resultatindikatorer som står fjernt fra fagenes kvalitative
innhold, deriblant «normtall» oppstilt av departementet uten
kjennskap til de lokale forhold. Sakte, men sikkert er det
også ved alle universiteter innført budsjettmodeller som
gjør deler av instituttenes bevilgninger avhengig av
«studentgjennomstrømning» og «vekttallsproduksjon». Kravene
om effektivitet og tidkrevende kontrollrutiner har ført til
en hverdag som i stadig større grad er fylt av rapportering,
kontroll og evaluering, slik bl.a. Line Alice Ytrehus
beskrev det meget dekkende i sin Dagblad-kronikk 16.1.,
«Farvel til universitetene». De sidene som blir
skadelidende, er mulighetene til å drive forskning og faglig
utvikling, noe som jo skulle være kjernevirksomheten som
både forskningsbasert undervisning og formidling skulle
springe ut av. Konsekvensen er en utarming av
universitetene, med økt grad av frustrasjon og motsetninger
på ulike plan.
   I denne situasjonen lanseres så Mjøs-utvalgets innstilling
som utdannelses«bibelen» for det neste årtusen. Hvilke vyer
har så utvalget for utdannelsesinstitusjonenes virksomhet?
Det snakkes om «fristilling fra staten» og økt autonomi for
institusjonene. Men på hvilke premisser skal denne
fristillingen skje, og vil de forslag utvalget kommer med
bidra til å sikre en reell faglig autonomi, hvor fagmiljøene
selv får anledning til å utvikle den vitenskapelige profilen
på egne premisser?
   I denne kronikken vil vi sette fokus på de forslag som
utvalget fremmer etter ny finansieringsordning og ny
styringsstruktur. Det er vår oppfatning at utvalgets
konklusjoner og forslag på disse feltene står i klar
motstrid til, og i praksis vil underminere, de mange gode og
positive formål som ellers listes opp av utvalget.
   Utvalget knytter seg innledningsvis til hevdvunne
tradisjoner og snakker om høyere utdannelse som et
«dannelses-prosjekt», om «fellesskapets lærested» hvor
enheten mellom forskning og undervisning skal være det
sentrale, og om den «selvstendige kritiske tilegnelse» av et
lærestoff som ikke er fasttømret. Samtidig kommenteres
vesentlige ting ved selve læringsprosessen: Bl.a. behovet
for nært og gjensidig forpliktende samarbeid mellom lærer og
student, og for læreformer som kan gi studentene større
innblikk i kunnskapens tilblivelsesprosess. Som
universitetsansatte er det ikke vanskelig å underskrive
mange av disse betraktningene.

---
I starten understreker utvalget også at studentene ikke må
vurderes «etter den prislapp de til enhver tid måtte ha»,
som «vekttallsproduserende enheter». Desto større blir
paradokset når utvalget i sitt konkrete finansieringsforslag
lanserer stykkprisfinansieringssystemet for full tyngde, i
langt større grad enn hva som er tilfelle nå. Utvalget har
tydeligvis lett etter finansieringssystemer som skal ivareta
en rekke - til dels sterkt motstridende - formål: Systemet
skal både fremme effektivitet, styrke
bruker-(student-)styring, gi langsiktige rammer for
institusjonene, øke fleksibiliteten og endringstakten, men
samtidig sikre at staten har et rom for styring, ved siden
av at det også skal ivareta kvalitet og de humanistiske
tradisjonene som universitetene og høyskolene
representerer.
   Etter en lang diskusjon hvor økonomiske resonnementer
dominerer, lander utvalgets flertall på et forslag med flere
elementer, hvor de fleste representerer en videreutvikling
og styrking av de resultatorienterte finansieringsprinsipper
vi allerede kjenner, basert på rent utvendige kvantitative
mål.
   Institusjonene skal gis stor grad av frihet til å
omdisponere kapasiteten innenfor ulike utdannelser og
fagområder i takt med endringer i etterspørselen, og
dessuten gis incentiver for å tilpasse seg. I enda større
grad enn i dag skal finansieringen knyttes opp mot
student«gjennomstrømningen» målt i antall fullførte grader
og vekttall. Til og med den delen av bevilgningene som skal
gå til forskningsaktivitetene, skal knyttes - delvis - til
studenttallet.
   Lærestedene vil mao. bli invitert til å markedsføre og
selge seg på best mulig måte overfor de utdannelsessøkende,
for å kunne opprettholde studenttallet og derved overleve
som institusjon. Gjennom en utvisking av skillet mellom
universitetsutdannelse og mer profesjons- og yrkesinnrettede
studier som hittil vesentlig har vært høyskolenes domene,
vil denne konkurransen skjerpes ytterligere. Det skal ikke
mye fantasi til for å forestille seg hvordan det vil gå med
fag og fagtilbud som ikke fremstår som populære, nyttige og
målrettede, målt ved studenttilstrømningen.
   Det er bemerkelsesverdig at utvalget ikke har funnet det
problematisk å lansere denne ensidige markedsøkonomiske
modellen, på bakgrunn av de andre hensyn som utvalget også
selv bekjenner seg til. I innstillingen står det f.eks. at
etterspørselen ikke alene skal være styrende for de
undervisningstilbud som gis, og at de høyere
utdannelsesinstitusjonene har en viktig rolle som kultur- og
tradisjonsbærere i samfunnet, hvor særlig universitetene
spiller en sentral rolle.
   For at lærestedene skal kunne ivareta denne rollen, kan
ikke deres dimensjonering være avhengig av kortsiktige
betraktninger rundt etterspørsel, skriver Mjøs-utvalget,
samtidig som det nettopp fremmer forslag i denne retning.
Utvalget reiser overhodet ikke spørsmålet om den
bedriftsmodellen som ligger til grunn for forslagene, passer
med universitetenes egenart og verdigrunnlag. Studier fra
andre sektorer hvor stykkprisfinansiering allerede er
innført, som f.eks. helsevesenet, gir heller ingen grunn til
stor optimisme. Den krisen vi nå er vitne til der, innbyr
slett ikke til noen kopiering av disse
finansieringsordningene.
   Finansieringssystemet må også sees i sammenheng med
utvalgets forslag til styringsstruktur. Her snakkes det om
«fristilling fra staten» og økt autonomi for institusjonene.
Et samlet utvalg er enig om at institusjonene bør få utvidet
selvstyre, og at ansvaret for den faglige utviklingen må
tilligge det enkelte universitet og høyskole. Utvalget er
imidlertid delt mht. hvilken organisasjonsform som på beste
måte skal kunne ivareta dette formålet. Flertallet går inn
for en organisasjon som ligner på den Posten og NSB har
fått, hvor institusjonene omdannes til egne rettssubjekter
med svekket mulighet for direkte statlig styring.
   Denne reformen vil innebære at universitetene i større
grad fristilles fra staten, men de fleste vil nok oppfatte
dette som en klar markedstilpasning. Tyngdepunktet i
styringsmekanismene vil skyves fra byråkratiet til markedet,
noe som også blir påpekt i mindretallets dissens. Et eget
poeng er at de ansattes oppsigelsesvern også vil bli
svakere. Det er vanskelig å forstå at universitetene gjennom
disse reformene skulle bli mer selvstendige enn de nå er,
slik utvalget hevder.
   Det er heller ikke lett å forstå at denne fristillingen
fra staten vil bli reell, all den stund utvalgets flertall
går inn for en styremodell som sikrer eksterne,
departementsoppnevnte representanter absolutt flertall i
institusjonenes styrer. Det faglige innslaget skal for
størstedelen skyves ut av styrene og til siden, i form av et
faglig kollegium som ifølge flertallsforslaget skal få lov
til å godkjenne rektortilsetting. Det legges altså opp til
en fullstendig avvikling av den faglig baserte,
selvforvaltende styringsmodellen som vi hittil kjenner i
form av «kollegier» eller styrer med de vitenskapelig
ansatte i flertall. Samtidig understrekes behovet for en
«profesjonell ledelse», som skal få utvidede fullmakter på
det økonomisk-administrative området.
---
Slik vi oppfatter det, er kjernen i utvalgets forslag dette:
Universitetene skal avvikles som selvforvaltende
institusjoner og omformes til kunnskapsbedrifter, organisert
etter næringslivets modeller. De vitenskapelig ansatte som
ikke selv «frivillig» velger å omstille seg, sin forskning
og sin undervisning til markedets logikk, vil møte den
«profesjonelle ledelse»s krav om lønnsomhet og effektivitet
i form av krav om omstrukturering og nedleggelse av
«upopulære» fagtilbud.
   Det blir etterhvert vanskelig å se hvordan utvalgets
forslag harmonerer med innstillingens prangende tittel:
Frihet under ansvar. Utvalget har tatt utgangspunkt i de
elementene av resultatorientert finansiering som allerede
finnes innenfor dagens system, og forsterket
markedsmekanismene ytterligere: De samme utvendige, rent
kvantitative indikatorene skal legges til grunn for
vurderingen av institusjonenes virksomhet, ikke lenger
direkte av departementet, men gjennom departementsoppnevnte
styreflertall som pr. definisjon vil være utenforstående i
forhold til faglige vurderinger.
   Det er lett å tenke seg at disse styrerepresentantene vil
føle seg mer ansvarlige overfor universitetseksterne hensyn
og dermed friere til å handle ut fra rent bedriftsøkonomiske
hensyn.
   Flertallsforslagene gjennomsyres i det hele av en sterk
tro på effekten av økonomisk rasjonalitet og materielle
incentiver. Etter vår oppfatning vitner dette om liten
innsikt i hva som motiverer universitetsansatte i deres
arbeid. Til tross for mange frustrasjoner har vi inntrykk av
at de fleste universitetsansatte arbeider nettopp der fordi
de setter pris på kontakten med studentene og fordi de syns
forskning er spennende. Vi tror også det monn av faglig
selvforvaltning og eget ansvar for vitenskapelig profil som
fortsatt eksisterer er vesentlig. Mjøs-utvalget sier at de
vil ta vare på universitetene som forsknings- og
undervisningsinstitusjoner med stor grad av selvstendighet.
Det er vanskelig å forstå at utvalgets forslag bidrar
positivt til dette. Om flertallet får sine forslag igjennom,
vil vi få en styringsmodell som svekker høyere utdannelse
som et sentralt politikkfelt ved at man skyver mer av
styringen til markedet. Poenget må isteden være å få til en
kombinasjon av offentlig ansvar og en reell frihet til lokal
faglig utvikling.

© Aftenposten



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET