Re: Bærbar PC til alle NTNU-studenter

From: Bård Kjos (Baard.Kjos_at_idi.ntnu.no)
Date: 10-08-00


Bjørn B Larsen wrote:
>
> Var det ikke et slikt prosjekt på gang på Elektro for noen år siden?

Stemmer - det ble i hvert fall gjennomført et eksperiment der en del av
data-/kybklassen ble utstyrt med bærbare PC'er og trådløs forbindelse. Så
vidt jeg vet var lite moden teknologi (ustabil oppkobling, lite
fleksibilitet) en av årsakene til at dette ikke ble en suksess. Om det var
andre årsaker i tillegg vites ikke.

> På tekniske fag, og sikkert også andre plasser, benyttes mye spesiell
> programvare. Får vi enda større pågang fra studenter som ønsker en kopi av
> programmet som vi ikke har mulighet for å gi dem?

Det kan vel hende. Slik vil det alltid være - en del programvare er kanskje
til og med såpass ressurskrevende at det er urealistisk å tenke seg at den
kjører på en bærbar PC. Noe av den vil kunne kjøres på tjenermaskiner, med
terminalvindu på PC'en. I andre tilfeller vil man kunne tilby studentene noe
som er "less than state of the art" i de lavere årskursene, mens man gir
tilgang (via tradisjonelle laboratorier) til "high end" programvare til
studenter i høyere årskurs. Dette vil i hvert fall avlaste en del.

Enkelte faglærere er skeptiske til å tilby studentene "dårlige" verktøy i
lavere årskurs - kanskje er man redd for at studentene føler at det er
"bortkastet tid" å lære seg noe som man likevel ikke benytter industrielt.
(Bruk av Pascal som opplæringsspråk er et eksempel som kan illustrere
dette). Min (og etter mitt skjønn fagmiljøet ved IDI sin) oppfatning av
dette, er at det tvert i mot er UTVIKLENDE å bruke tid på ulike systemer,
selv om dette fører til "redusert produktivitet" hos studentene. Det er bare
ved å få erfaring med ulike systemer man lærer å kjenne igjen de
grunnleggende strukturelle likhetene (prinsippene), samt å skille ulike
grensesnitt/innpakning fra denne kjernen. De enklere systemene har dessuten
gjerne det ved seg at de er mer oversiktlige og dermed bedre pedagogiske
verktøy (lavere terskel). Dessuten: Er det en periode i livet man har tid
til å eksperimentere med noe mindre produktivitet, så er det vel nettopp på
universitetet - før man skal ut og VIRKELIG være produktiv i næringslivet?
Riktignok er "imponatoreffekten" av profesjonell programvare stor, hvilket
påvirker studentenes motivasjon. Jeg er likevel usikker på om norsk industri
og landet som sådann er best tjent med å utdanne studenter som er
spesialister på bare ett system, og kanksj til og med et system som bare er
i bruk ved et fåtall av landets større organisasjoner/bedrifter. Svært mange
av kandidatene våre havner vel tross alt i bedrifter som baserer seg på
rimeligere programvare?

Det jeg sier bør altså kunne oppfattes som en støtte til tanken om et
"programvarepennal", samt til at NTNU kanskje i en viss grad bør legge
føringer på hva slags programvare (pris/tilgjengelighet) som skal brukes i
de lavere årskursene.

Bård Kjos



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET