Undervisningsstrategi-hoering

From: Helge Redvald Skullerud (Helge.Skullerud_at_phys.ntnu.no)
Date: 03-04-00


"Undervisningsstrategiutvalget ved NTNU", ledet av prorektor, har sendt
ut

til høring et utkast - tykt - om undervisningsstrategi ved NTNU.

Fakultetene skal ha sendt inn sine høringsuttalelser innen utgangen

av april.

Undertegnete oppfatter utkastet som farlig og destruktivt - og håper
det

vil bli stoppet. Men hvis så skal skje, krever det vel en massiv
reaksjon?

Jeg gjengir nedenfor (med instituttets tillatelse) innledningen til hva

Institutt for fysikk uttaler om utkastet -- resten finnes som pdf-fil

    http://www.phys.ntnu.no/~hrskulle/ustrat.pdf

for den som måtte ønske å lese mer.

Helge Skullerud

**************************

1. Hovedinntrykk og anbefalinger

Det dominerende inntrykk vi sitter igjen med etter gjennomlesing av
utkastet,

er undring og forvirring.

Det er gitt en situasjonsbeskrivelse av studiene ved NTNU hvor vi ikke
kjenner

oss igjen - og denne situasjonsbeskrivelsen er så lagt til grunn for
forslag til

strategi og tiltak.

Det synes også som om man har sett bort fra vanlige, internasjonalt
anerkjente

målsetninger for virksomheten ved universiteter og vitenskapelige
høgskoler, og

i stedet tar sikte på å utvikle en institusjon som vil være en slags
mellomting

mellom distriktshøgskole og kurssenter for næringslivet.

Ressursproblematikken ved gjennomføring av omlegginger av
undervisningsopplegg og

undervisningsmetoder er essensielt ikke berørt. Det synes implisitt at
det forutsettes

at omlegginger skal skje ganske enkelt ved at det lesses mer arbeid på de
vitenskapelig

ansatte, uten noen kompensasjon - eller verre, ved at man `fritar'
personalet for

forskningsplikt. Dette er forøvrig i tråd med hva NTNU nå praktiserer i
forbindelse

med revisjon av sivilingeniørstudiet - men ikke mindre forkastelig av den
grunn.

Utvalget har bestått av

        En professor i drama, film og teater

        En professor i pedagogikk

        To personer i ikke-vitenskapelig hjelpelærerstilling

        Fire studenter

Det har således manglet representasjon fra vitenskapelig personale med
erfaring fra

forskning og forskningsbasert undervisning innen flertallet av de
sentrale akademiske

disipliner ved universitetet. Samlet har det således neppe hatt nok
kjennskap til

universitetssystem, faglig og undervisningsmessig mangfold, og
internasjonale krav til

universiteter og deres virksomhet, til å kunne utarbeide et dokument av
den art det er

bedt om i utvalgets mandat.

Ved oppnevning av utvalget burde det vært sørget for at teknologi,
naturvitenskap,

klassiske humaniora og medisinske fag alle hadde vært representert med
faglig tyngde.

Det foreliggende dokument er så mangelfullt at det er uegnet som grunnlag
for videre

arbeid med undervisningsstrategi. Selv ikke en omfattende revisjon vil
kunne avhjelpe

dette.

Fra del 2. Spesifikke kommentarer

gjengis stikkordlisten:

  Mandatet - og manglende oppfylling av dette

  Studiets omfang - og manglende stillingtagen til dette

  Studiemangfold - og ønskeligheten av dette

  Studieprogresjon - og utvikling av selvstendig faglighet

  Problembasert læring

  Læring og evaluering

  Sivilingeniørstudiet - og feilaktig oppfatning av dette

  Pedagogisk kompetanse - og misbruk av formalisert dokumentasjon

  Forskningsplikt - og nødvendigheten av denne

  Rene undervisningsstillinger - og deres uønskethet



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET