Studenter som ikke behersker norsk

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 29-01-00


Studenter som ikke behersker norsk
eller
"dette skal fakultetet ta seg av" , del 2
*****************************

Fra kollegieprotokollen, siste møte 25. januar 2000,
http://www.ntnu.no/kollegiet/protokoll/2000/20000125.pdf

>Eventuelt.
>1. Trond Andresen reiste spørsmål omkring håndtering av
>engelsk språklige studenter som gis forelesninger og lærebøker på norsk.
>Studiedirektøren svarte.

Denne sak er nevnt kort i Universitetsvaisa,
http://www.ntnu.no/universitetsavisa/0200/kollegie.html
hvor det står

>Trond Andresen etterlyste en klar politikk fra Kollegiets side når det
>gjelder forholdet til de stadig flere utenlandske studentene som kommer til
>NTNU. Hvor mye skal legges til rette for de som ikke snakker norsk?
>Kan man for eksempel pålegges å undervise eller lage øvinger på engelsk?
>Andresen mener at han selv ikke har ressurser til slikt, og ba om at dette
>ble gjort til prinsippsak i Kollegiet på ett eller annet tidspunkt.

Bakgrunnen for at jeg tok opp dette, er at vi merker en økning av studenter
som er meget dårlige i norsk, og som ser ut til å forvente at forholdene
blir lagt til rette for dem på engelsk. Dette er forsåvidt en naturlig og
forutsigbar følge av den stadig sterkere aktivitet innen studentutveksling:
Våre studenter reiser ut - da må vi regne med å ta i mot tilsvarende flere
fra andre land.

Sett fra faglærers side er det ønskelig med en avklaring: Hvor langt
forventer NTNU at vi skal strekke oss m.h.p. engelsk tilrettelegging overfor
slike studenter?

Jeg veit at noen lærere allerede lager regneøvinger på engelsk. Det gjør
ikke jeg, fordi disse studentene har akseptert opptak ved NTNU på det
premiss at undervisninga foregår på norsk, og fordi dette innebærer et
betydelig merarbeid. Jeg må da operere med parallelle norsk- og
engelskspråklige øvingssett, og (enda mer arbeidskrevende)
løsningsforslags-sett. Til de som svarer: Men du kan jo droppe å gi ut dette
på norsk, gå over til bare engelsk - vil jeg si at (1): Det er et betydelig
arbeid å oversette det eksisterende materialet, og viktigere (2): Har vi
mandat fra Kollegiet til dermed å gjøre engelsk til hovedspråk i
undervisninga? Det har vi ikke - og det vil jeg ikke heller, så det blir
ikke aktuelt.

Videre: For mitt fag har tre av oss ved instituttet brukt en god del tid på
å lage en oppdatert norsk lærebok. Det finnes en rekke akseptable
engelskspråklige bøker, men både instituttet og våre kontakter i industrien
etc., ønsker at det skal foreligge ei norskspråklig bok i reguleringsteknikk.
Dette er faktisk nå innarbeidet i instituttets strategiplan. Men ved på
denne måten å bruke en del krefter på å opprettholde det norske språksamfunn
innen vårt fagfelt, gir vi oss sjøl merarbeid versus de ikke-norsk-talende
studentene. Vi kunne nemlig ha undervist basert på ei engelskpråklig bok.
Man kan da tenke seg at alle lærere etterhvert får pålegg fra
Studieavdelingen om at der hvor det brukes norsk lærebok/kompendium, skal
det alltid foreligge parallell engelsk pensumlitteratur med ditto
pensumliste. Altså enda mer merarbeid.

Denne utviklinga er allerede på gang, ved at vi nå, i motsetning til for en
del år sida, pålegges å lage parallelle engelske eksamenssett. Siden dette
ikke er så mye merarbeid, er det forsåvidt overkommelig. Men det indikerer
at vi kan forvente flere pålegg i denne retninga. Da blir det en balanse
mellom det å yte service ved et universitet hvor en større andel av
studentene ikke greier å følge undervisninga på norsk på den ene sida, og to
ting på den andre sida: Merarbeid som det ikke er tildelt ressurser til, og
NTNUs karakter som et norskspråklig universitet i en verden som blir stadig
mer dominert av det engelske språksamfunn.

Til slutt vil jeg bemerke at det ville være en fordel hvis man ved
semesterstart får tilsendt ei liste (m/ epost-adresser)
over studenter som ikke behersker eller er dårlige i norsk,
slik at man i noen grad kan tilrettelegge for dem, f.eks. ved systematisk å
kople hver slik student sammen i øvingsgruppe med norske studenter. Slik
informasjon får vi ikke i dag. Det trengs m.a.o. bedre administrative rutiner.

Alt dette har prinsipielle implikasjoner og det er økende. Dette bør derfor
komme opp som ei sak for kollegiet. Det var det jeg ville med å reise punktet
under eventuelt på siste møte.

Men studiedirektøren avviste noen kollegiesak på dette, og henviste
bare til at "slikt skal jo fakultetene ta seg av" (m.a.o. standardsvaret fra
Hovedbygget som jeg allerede har kritisert i andre sammenhenger i dette
forum).

Dette er etter min mening temmelig arrogant, siden vi har å gjøre med et
reelt problem som bare vil vokse. Så dette er en sak som jeg fortsatt vil ha
opp i kollegiet.

Trond Andresen



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET