Lærerlagets idioti

From: Karsten Johansen (kvjohans@online.no)
Date: 14-07-01


Lærerlagets skolemor Hjetland har kommet med sine vanlige forsøk på å
unnskylde late og dumme elever og lærere, samt den mediale katastrofen i sin
allminnelighet. Her er det bare prangende øredobber og organisatorisk
kaffeslabberas (hvori opptatt Lærerforbundet) men ikke tankevirksomhet.

At denne syklubben uhindret skal få forestille en fagforening er kun
tenkelig i et frivillig korporativt mediatur som det "norske".

At heller ikke Aftenpotten skjønner opprinnelsen til den fordummingens orkan
som gjør det umulig for moderne "nordmenn" å "forstå" en tekst av Fløgstad
tross grundige signaler om hvordan den skal tolkes, er bare logisk. De er
jo selv en del av katastrofen, omenn ikke den verste. Selvsagt finner de
det praktisk å skyve skylda for hele miseren på "skolen".

Karsten Johansen

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/d221960.htm

Hvem strøk i ironi?

Når 18-åringer ikke skjønner ironi, er det ikke bare elevenes skyld. Skolen
har heller ikke stått til eksamen i år.

I år strøk 2300 elever på videregående skole i norsk hovedmålseksamen. Det
er tre ganger så mange som vanlig.

I kjølvannet av eksamensresultatene er det flere som har tatt til orde for
at Læringssenteret har bommet i sitt valg av oppgaver. Spesielt er det en
tekst av Kjartan Fløgstad som får pepper.

Artikkelen det handler om heter "Ikkje Amerika, men Amerika" og var ment som
et bidrag i debatten om fritak for sidemålsopplæring for elevene i
videregående skoler i Oslo. Fløgstad trekker paralleller til forholdet
mellom Nord- og Sør-Amerika for å tydeliggjøre hva han mener: "Etter vår
meining er det naudsynt at elevane får meir tid til å arbeida med
hovud-Amerika i nord, utan å måtta bruka mykje verdifull tid på det sørlege
subkontinentet. I det heile kan det reisast tvil om Sør-Amerika er eit eige
kontinent, og ikkje berre eit vedheng til hovudkontinentet i nord."

Presist, eller ikke? Kari Haave, som er leder for Fagpolitisk råd for
norskfaget i Lærerforbundet, sa til samme avis at "elevane fekk to problemer
med teksten. Først måtte dei skjøna at Fløgstad ikkje skreiv eit innlegg om
Amerika. Dernest måtte dei skjøna at han var ironisk".

Det er uttalelser som bør tas med en klype salt. I oppgaveformuleringen står
det nokså presist at "Høsten 2000 ble det lansert et forslag i Oslo kommune
om fritak for skriftlig sidemålsopplæring for elever i videregående skole,
som en treårig prøveordning. Forslaget førte til en omfattende mediedebatt,
og den vedlagte teksten er en av meningsytringene".

Artikkelen som fulgte var en direkte faksimile fra Aftenposten 30. august i
fjor, og i presentasjonen av Fløgstad sto det: "Nynorsk-forfattaren og
Sør-Amerika-eksperten Kjartan Fløgstad skreiv nyleg eit brev til byrådet i
Oslo, der han gjer framlegg om at Sør-Amerika blir eit valfritt "sidemål" i
geografi-faget." I tillegg var artikkelen skrevet på nynorsk.

Alle forutsetningene for å skjønne Fløgstads tekst var gitt i oppgaven. Da
blir det helt feil når leder i Norsk Lærerlag, Helga Hjetland sier til NRK
Alltid Nyheter at Læringssenteret har ødelagt mange elevers sjanse til å
begynne å studere til høsten.

Tankevekker Når 18-19-åringer ikke skjønner ironi, er det ikke ironien det
er noe i veien med. I stedet for at Norsk Lærerlag skyver ansvaret over på
Læringssenteret, burde de heller være såpass selvkritiske at de innser at
det er i skoleverket feilen ligger.

Dette handler ikke om at det er tre ganger flere i år i forhold til i fjor
som ikke får ta høyere utdannelse til høsten, men hvordan man kunne avverget
dette. Å gjøre eksamensoppgavene lettere blir altfor enkelt.

Det er for mange norsklærere som benytter seg av forutsigbare tekster til
analyser i skolehverdagen. Elevene lærer ikke å vurdere tekster ut fra de
språklige virkemidlene som blir brukt i hvert enkelt tilfelle, men regner
med at eksamenstekstene er like strømlinjeformede som øvingstekstene de får
av læreren.

At syv prosent av et nasjonalt kull stryker i norsk hovedmål, burde så
absolutt være en tankevekker. Men noe de fleste underslår i denne
sammenhengen, er at det ikke bare var elevene som strøk til eksamen. Det var
skolene også.



This archive was generated by hypermail 2b29 : 03-08-01 MET DST