Re: TelenOrWell?

From: Per I. Mathisen (Per.Inge.Mathisen@idi.ntnu.no)
Date: 04-06-01


> At 12:23 04.06.01 +0200, jonivar skullerud wrote:
> >En liten kommentar til denne føljetongen.
> >Det er interessant å se hvordan dette forumets deltakere er blitt så
> >ihuga tilhengere av liberalisering av telemarkedet.

On Mon, 4 Jun 2001, Karsten Johansen wrote:
> Undertegna har ingen illusjoner om dette. Det er jo ETTER "liberaliseringa"
> av det norske "telemarkedet" at problemene har skutt fart.

Ja, nettopp. Oppdelingen av Telenor i et hopetall med ulike selskaper som
har ansvaret for ulike felt har ført til ansvarsfraskrivelse og
ansvarsløshet, og som gjør det er ekstremt vanskelig å komme igjennom i
systemet. De stakkars personene som er ansatt i "support" har knapt noen
som helst makt til å rette opp feil - de skal bare formidle feilmeldinger
videre i systemet.

> kjøpetvang erstatter rasjonelle forbruksvalg. "Omstilling" osv. fører til at
> den ene "endringen" avløser den andre før denne overhodet er blitt
> gjennomført ennsi evaluert: resultatet er voksende rot og kaos presentert
> som uungåelig skjebne i form av "modernitet" og "effektivitet".

Dette er det andre store problemet med Telenor, og mange andre store
bedrifter også, så vidt jeg kan se. Kontinuerlig blir konsulenter hyret
inn for å se på "prosess" og "evaluere" rutiner og slikt. De kan jo ikke
annet enn å anbefale endringer for å forsvare alle pengene som er brukt på
de. Dermed går selskapet gjennom endring etter endring, den ene mindre
gjennomtenkt enn den andre, uten at det nødvendigvis fører til noen
utbedring, men de garanterer et permanent kaos og lav kjennskap blant
ansatte til det til enhver tid gjeldende system.

Nei, bruken av konsulenter er en av vår tids nye landeplager.

Mvh,
Per



This archive was generated by hypermail 2b29 : 03-08-01 MET DST