re: managerialism

From: kh (khf@geo-guide.com)
Date: 09-05-01


salaam!

Stille lurker lurker seg ut av voyeurtilværelsen. Respekt.

Jeg vil nødig bryte enigheten, men den ensidigheten som kommer fram i Trond
Andresens siste (og tidligere) innlegg framstår som særdeles lite fruktbar.
Raseriet er forsåvidt rettet mot riktige adressater, men
overbevisningskraften i argumentasjonen virker ikke på meg.

Innbyggerne i de mange samfunn lider under et helsevesen langt under pari.
Det er drastiske sykepleiermangler, og strukturen i organisasjonene
utstråler hierarki, arroganse og gammeldagse arbeidsformer.
-En liten historie: Mann på 50 skal inn for en øyeoperasjon, han blir kalt
inn, reiser ned, legges inn på et rom - for så å vente i tre dager. Da
kommer en sykepleier bort til ham og sier at det desverre ikke ble tid til
operasjonen hans denne gangen, og han må ta flyet tilbake til livet sitt.

Industrien har brukt just-in-time med stort hell. Jeg tror det finnes måter
å organisere sykehusene som i det minste frigjør innbyggernes tid og
ressurser. Jeg tror til og med at det finnes andre måter å organisere
helsevesenet på som også klarer å frigjøre ressurser og tid for de hardt
arbeidende menneskene som i dag praktiserer hippokrates' ed. Ståa kan bli
bedre.

For å få til det bør tankekraften vurderes å bli brukt til litt fler
vinklinger, litt fler gode argumenter, litt mer konstruksjon og litt mindre
hakking:

-det er viktig å vise lederskap = gi blaffen i innvendinger nedenfra

eller kanskje; ledelsen må ikke være treller av legene, legenes interesser
er ikke alltid renhårede, leger er ikke alltid de beste ledere, der er
andre hensyn enn legenes, legene har mye å lære i personellbehandling,
legene har mye å lære i innbyggerbehandling. Jeg kan sikkert komme på fler.

-mot til å ta upopulære avgjørelser = gi blaffen i innvendinger nedenfra

eller kanskje; mot til å stå i mot press fra særinteressegrupper i
enkeltsaker, mot til å utfordre erkjente praksiser, mot til å adressere
problemene direkte, mot til å ta utgangspunkt i de som skal medisinsk
behandling, innbyggerne.

-viktig med insentiver = vi må ha større lønnsforskjeller, og vi må splitte
opp bedriften i biter som kjøper og selger til hverandre

eller kanskje; vi må beholde og belønne kapasitetene som helsevesenet ikke
vil miste, vi må få kontroll med kostnadene, organisasjonen må motiveres
for å nå målene som styreforsamlingen vedtar, organisasjonen øker
endringsvilje med gulrøtter, pisk er ikke konstruktivt i lengden.

-vi må fokusere på kjernevirksomheten = Legg ned aktivitet som trengs, og
la kompisene i det private
næringsliv ta over renhold og kjøkken

eller kanskje; maten på sykehusene har et forbedringspotensiale, lokale
tjenesteytere kan være i stand til å levere bedre varer, private initiativ
er like ofte, hvis ikke oftere, hardt arbeidende personer som ønsker å yte
maksimal service for å få lov til å fortsette, noen har til og med
æresfølelse for arbeidet sitt, vilkårene for renholdere er ikke
nødvendigvis best ivaretatt av underbemannede, dårlig organiserte og
kaotiske organisasjoner som sykehusene framstår som i dag.

-lojalitet må ikke bare gå nedover = Bemann mellomlederstillinger med våre
nikkedokker

eller kanskje; tuetenking og høvdingmentaliteten som gjennomsyrer
sykehusene i dag må komme til en slutt, organisasjoner som bruker mer tid
på interne konfliktsoner enn konstruktive handlinger mot et felles mål, er
ikke nødvendigvis det beste utgangspunkt for innbyggere som kommer for å
behandles.

frölich



This archive was generated by hypermail 2b29 : 03-08-01 MET DST