Jon Ivar Skullerud skriver:
>Det aller aller tåpeligste i den norske bankgebyrverden vil jeg
>forøvrig si er gebyret for å ta ut penger i minibank utenom bankens
>åpningstid. Da jeg første gang hørte om det kunne jeg rett og slett
>ikke tro det var sant. It makes no sense whatsoever.
Dette er ganske så komisk ja. Tragikomisk. Men, som også
Øyvind Eide er inne på, brukes jo slike gebyrer effektivt for å
styre "kundenes" adferd dit bankene vil ha oss. (Når de stadig
sjeldnere filialene først holder åpent skal vi i hvertfall fristes
med GRATIS kortbruk, ingen ønsker vel å se oss i filialene...).
Mye av denne virksomheten kan karakteriseres som kynisk
manipulasjon, noe også flere forskere har gitt uttrykk for.
Sjøl har jeg ofte reagert på bruken av det forlokkende ordet
"(nye) tilleggstjenester". Så fort slike er innført (med investeringer
i ny teknikk, massiv markedsføring, gratis / billig bruk i starten
("heroinmetoden") osv, osv) starter AVVIKLINGA av de "gamle"
og gjerne mer manuelle og (for banken!!) mer arbeidsintensive
ordningene. Ubehagelige kunder som måtte fortsette å holde på
sine vanlige måter å gjøre ting på, straffes da systematisk med
høyere gebyrer, færre filialer, færre ansatte og lengre køer osv.
Mange får også høre litt av hvert ved skrankene. - Er du dum?
Noe av det urimelige i dette blir at mange vanlige, "uhippe"
bankkunder ikke bare møter uhyrlige gebyrer som press for
å endre adferd (dvs redusere bankenes kostnader og dermed
øke deres profitt). Disse subsidierer med dette samtidig
de nye tjenestene som særlig er retta mot de "beste kundene",
de med mye pengetrafikk, som "lever i tiden og forlanger
effektivitet" og som alle bankene slåss om. For å vinne disse
kundene må (nettopp) slike tjenester helst være gratis
(i starten...). Til tross for at store investeringer ofte ligger bak.
Det som i mine øyne er det aller tåpeligste i den norske
bankgebyrverden er en ufattelig ordning hos Postbanken.
Der kreves det et tilleggsgebyr -- oppå et allerede skyhøyt
gebyr for visse manuelle betalingstjenester -- dersom ikke
kunden HAR bankkort. Yes! Og dette selv om bankkortet
uansett ikke trengs ved disse transaksjonene. Altså en
rein "straff" for de mest tradisjonstro verstingene blant oss.
For dette burde Postbanken vært anmeldt til Forbrukerrådet,
om ikke til politiet, for systematisk terror av bl.a. mange eldre
folk. (Med forbehold om at ikke alle "honnørkunder" rett og
slett slipper disse gebyrene da...).
KK hadde forresten en god baksidetekst ("bank, bank, bank")
på torsdag, der vi faktisk følger en norsk protest-bankkundes
vei over i en svensk "Internett-bank". Dette var muligens
Skandiabanken www.skandiabanken.no som jeg nå har fått
tips om privat. Banken er svensk, men har visst norsk kontor i
Bergen -- og har norske websider. Den skal kun finnes på web,
og det eneste gebyret de har er en årsavgift på VISA-kort,
175 NOK (som går rett til VISA Norge).
Var vi mange nok (f.eks i LO-regi?) kunne vi i det minste
forsøkt å true våre norske banker med å kollektivt flagge ut
våre bankforhold til denne eller andre gebyrfrie, svenske banker.
(Haken ved en slik aksjon er at norske banker kunne ta den
til inntekt for å nedlegge enda flere av sine filialer.)
Jeg ser ingen grunn til at det GENERELT skal være så forskjellig
gebyrpraksis i Norge og Sverige. Kampen mot de gebyrkåte
norske bankene burde kunne krones med seier.
Bjarne Nærum
This archive was generated by hypermail 2b29 : Sun Nov 05 2000 - 14:25:16 MET