Langt flere vil sykle (VAR: Om RV, bensin og buss)

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Mon Oct 02 2000 - 10:02:08 MET DST

  • Next message: Karsten Johansen: "Re: AKP, Mao og kofferter med kontanter"

    >Hvorfor er det at sykkelen og føttene nesten aldri blir nevnt i
    >debatten i Norge?

    Godt spørsmål. Og flere gode tanker rundt dette ved Skullerud (se under).

    I dag har imidlertid følgende nyhet gått igjen i nyhetssendingene:
    --------------
    Vil sykle til jobben - tør ikke

    Oslo: Hele seks av ti nordmenn som bor i byer, vil sykle til jobben. Problemet er at de ikke tør, fordi veiene er så trafikkerte. Nå tar Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (SEF) affære.
       
    Det er nemlig ikke bare miljøvennlig å sykle; det er som kjent også sunt.
    I kampen mot fedme, hjerte- og karsykdommer og leddskader, hiver SEF seg nå inn i kampen for å få flere sykkelveier i Norge.

    SEF krever ifølge NRK at politikerne gir milliarder for å bedre syklistenes vilkår.

    APOR
    http://www.telemarksavisa.no/0/36/25/2.html

    Vel er det mye dårlig vær og føre her i landet, men
    tilretteleggingen for sykling i Norge er uansett en skam.
    Kontrasten til f.eks. Danmark er uendelig.

    Bjarne Nærum

    -----Opprinnelig melding-----
    Fra: jonivar skullerud <jonivar@bigfoot.com>
    Til: klassekampen-forum@aksess.no <klassekampen-forum@aksess.no>
    Dato: 13. september 2000 13:10
    Emne: Re: Om RV, bensin og buss

    >On Tue, 12 Sep 2000 at 21:43:17 +0200, Trond Andresen wrote:
    >> At 14:22 9/12/00 +0200, Aslak Sira Myhre wrote på RVs debattliste
    >> (også i Klassekampen i dag):
    >>
    >> >Gratis buss i byen, gratis bensin på bygda
    >
    >> For å følge opp andre del, noen mulige punkter:
    >>
    >> - Det kan gis en transportsubsidie pr. innbygger avhengig av hvor i landet
    >> de bor, via f.eks. skattesystemet.
    >>
    >> - Det kan gis økt barnetrygd for å kompensere for ekstra transportutgifter
    >> knytta til barn i familien.
    >>
    >> - Kollektivtrafikken kan subsidieres mye mer.
    >>
    >> - Matmomsen kan reduseres/tas bort for å lette presset på de som har dårligst
    >> råd.
    >>
    >> - Det kan gis støtte til ombygging av busser og lastebiler til
    >> naturgassdrift, og til å bygge ut infrastruktur (depoter/stasjoner) for
    >> naturgass til veitrafikken.
    >
    >> Og da kan bensin/dieselprisen bli enda høyere, noe den bør bli.
    >
    >Fire utmerkede forslag. Men det er noe som mangler. Det fokuseres
    >nesten utelukkende på kollektivtransport som alternativ til
    >privatbilen. Men i byene er det slett ikke det eneste alternativet,
    >og, vil jeg hevde, ikke engang det viktigste. (På bygda er vi vel
    >enige om at det finnes stort sett ikke noe alternativ, og derfor bør
    >vi gi transportsubsidier.)
    >
    >Alternativet til bilen i byene er at folk bruker beina, eller sykler,
    >i hvert fall i sommerhalvåret. Avstandene er ikke så store, og en
    >svært stor andel av turene er mindre enn 5km (i andre land jeg kjenner
    >til er det over halvparten; Norge er antakeligvis ikke så forskjellig)
    >-- dvs innen grei sykkelavstand. En burde også bruke planmyndigheten
    >til å sørge for at avstandene ble mindre -- slik at butikker,
    >barnehager, skoler, og helst arbeidsplasser (for)blir innen rimelig
    >gang- eller sykkelavstand.
    >
    >Jeg tror også at det er lettere å få folk til å bytte fra bil til
    >sykkel eller føttene enn til buss, først og fremst fordi en har den
    >samme friheten (og mer til) som man har med bilen. Erfaringer fra
    >andre steder (Danmark, Australia) tyder på det samme. Når det gjelder
    >en av hovedgrunnene til at mange mener de *må* bruke bil -- frakting
    >av barn til og fra barnehage -- så er dette langt greiere å gjøre på
    >sykkel enn med kollektivtransport. Om en ikke har mer enn to barn er
    >det klart gjørbart med dagens sykkelutstyr.
    >
    >Dessuten er det mye billigere å satse på gang og sykkel enn på buss og
    >bane! Det viktigste for sykkelens vedkommende er lavere fart på
    >veiene, dernest trygg parkering under tak, samt noen mindre
    >ingeniørmessige spesialtiltak (tilrettelegging i veikryss, sykkelfelt
    >i veibanen hvor fartsgrensen er 50 km/h eller mer). En kunne også gi
    >finansielle gulrøtter slik som skattefradrag for bruk av sykkel eller
    >føttene for arbeidsreiser. Redusert matmoms er også et utmerket
    >tiltak siden det vil si lavere moms på drivstoff for gående og
    >syklende :)
    >
    >Hvorfor er det at sykkelen og føttene nesten aldri blir nevnt i
    >debatten i Norge? Til og med Natur og Ungdom snakker nesten bare om
    >kollektivtransport. Er det en inngrodd holdning at de ikke er
    >«ordentlige» transportformer? - at ordentlige transportformer må ha
    >motor og sluke energi? Eller er det en kollektivistisk motvilje mot
    >individuelle løsninger?
    >
    >
    >jonivar
    >
    >--
    > ______ _________________________________________________
    > / | |
    > | jon | jon ivar skullerud |
    > \______ | |
    > \ | jonivar@bigfoot.com |
    > ivar | | http://www.bigfoot.com/~jonivar/ |
    > _______/ |_________________________________________________|
    >
    >



    This archive was generated by hypermail 2b29 : Mon Oct 02 2000 - 11:24:46 MET DST