Ap-leder: Ja til tog-privatisering

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Mon Sep 04 2000 - 09:12:45 MET DST


Enda mer om jernbanen (samt Posten, og temaet Ap versus Frp
-- hva er egentlig forskjellen, bortsett fra Aps klart større ansvar
for dagens elendighet ... som planlagt?). Fra dagens Varden:
Bjarne Nærum

------------------------------
Politikerne kan ikke detaljstyre NSB
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Avis=VA&Dato=20000904&Kategori=NYHET&Lopenr=845613&Ref=AR

(Foto: BEKYMRET. Stortingsrepresentant Gunn Olsen, Ap )
Varden, Tore Svarverud

SKIEN - Tida da politikerne kunne detaljstyre NSB og Posten, er ugjenkallelig forbi. Framtida for små lokale jernbanestrekninger ligger i at private tar over, mener Gunn Olsen som er medlem av Stortingets samferdselskomité og leder av Telemark Arbeiderparti.

Et NSB som utelukkende tenker penger og ikke tar noe samfunnsansvar. Et NSB som vil legge ned billettsalget på stasjonene, ikke bare på småstasjonene men også på de største stasjonene i fylket. Et NSB som helst ikke vil ha noen passasjerer til eller fra Telemark i det hele tatt. I tillegg har det vært ikke så rent få episoder hvor det er blitt satt spørsmålstegn ved sikkerheten hos jernbaneselskapet. Utblåsningene om statsbanene har vært tallrike de siste ukene, både fra lokalpolitikere og andre telemarkinger.

- Jo, det begynner å tære på tilliten til NSB, medgir Gunn Olsen.
Det bekymrer henne som medlem av Stortingets samferdselskomité, det politiske organ som framfor noe skal holde tilsyn med NSB.
- Hvis vi ønsker at folk skal ta toget, og det ønsker vi fordi det miljømessig og på mange andre måter er et utmerket framkomstmiddel, må folk ha tillit til det.

Kan ikke detaljstyre
Både NSB og Posten er blitt frittstående selskaper som på mange måter styrer seg selv. Denne fristillingen skjedde på 1990-tallet.
- Jeg tror ikke vi kan stanse den utviklingen. Det er ikke mulig for oss å sitte og detaljstyre disse selskapene. Den tid er forbi. Jeg ser det ikke som noe mål å reversere denne utviklingen.
Men det betyr ikke at de ikke har oppgaver ut over det å tjene penger.
- De får bevilgninger av oss for å løse samfunnsoppgaver. Staten kjøper tjenester og avkrever selskapet resultater. Og vi holder nøye oppsyn med dem. I alle fall i Aps fraksjon i samferdselskomiteen diskuterer vi i alle fall stadig NSB. Hun setter spørsmålstegn ved om ikke NSB gjør en del ting unødvendig dyrt, og det gjelder ikke minst i forhold til Skoletoget.

Private småtog
- Skoletoget gjennom Telemark var et skoletog. (Dette er det stor uenighet om, min anm, BN.) Men det er ikke det eneste lokale togtilbudet NSB legger ned. Den samme utviklingen skjer over hele landet. Men nedleggelsene av lokaltogene har skjedd fordi for mange har sluttet å bruke dem.
- Men jeg har absolutt forståelse for at folk synes det er lite fornuftig at skinnene ikke kan brukes når de ligger der, og alternativet er dårlige veier. Vi har åpnet for privat jernbanedrift. Timetoget er først ute, og jeg tror det er et alternativ også på en del andre strekninger rundt om i landet. Jeg tror ikke det blir mange, men noen steder kan det absolutt være aktuelt.

Billettsalg
Det skapte stor furore da det i midten av august ble kjent at NSB vil legge ned billettsalget i egen regi på en rekke stasjoner langs Vestfoldbanen, deriblant Skien og Porsgrunn. Men Gunn Olsen tror det kan være en god løsning.
- Det viktige for å få folk til å bruke toget, er tilgjengelighet. Dersom toget går, folk kan være trygge på at det kommer som det skal og de får kjøpt sine billetter, tror ikke Gunn Olsen det er av avgjørende betydning om de før kjøpt billettene på stasjonen eller i en kiosk ved siden av den.
-------------------



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Sep 28 2000 - 11:01:22 MET DST