NSB: Uten samarbeid, ingen framtid...

From: Edgren (jedgren@chello.no)
Date: Sat Sep 02 2000 - 14:58:28 MET DST


Om jeg ikke tar helt feil, er mange her begeistret for tog, i likhet med meg. Problemet er bare at Norge, et stort land med relativt få innbyggere pr. kvadratkilometer, får problemer med å, i det hele tatt, beholde togdriften, på grunn av vår isolerte stilling. Store land, både befolknings- og størrelsesmessig, som Frankrike og Tyskland bruker massevis av penger på sine togsystem, mens mindre land ikke har like god råd. Dersom Norge begynner å samarbeide med andre land på togområdet, ser derimot utsiktene mye lysere ut. Öresundsbron kommer som velsignet for svenske SJ, men kan være enda viktigere for NSB: Sammen med, i hvert fall, Sverige er kanskje muligheten for et konkurransedyktig togsystem i Norge til stede. I Frankrike har de tog som konkurrer med flyene tidsmessig og dessuten er billigere, i tillegg til tog som stopper på, omtrent, hver eneste mikroskopiske togstasjon. Da sier det seg selv at toget er så populært som det er i Frankrike.

Danmark, et lite land med relativt mange innbyggere pr. kvadratkilometer, har, takket være et par broer, opplevd noe som ligner en togrevolusjon: Bil, båt og fly er ikke lenger like populært. Norge, derimot, må ha et mer avansert togsystem enn Danmark, ettersom de lengste rutene er vesentlig lenger og krever raskere transport. Strekningen Bergen-Oslo bør ikke ta mer enn 3 timer for å kunne konkurrere med fly. Samtidig bør det finnes alternativer som tar lenger tid, men stopper på alle stasjoner. Dette koster, imidlertid, meget mye. Ikke minst kreves vel nye spor ved siden av eller istedenfor de gamle. Sverige har vært i, omtrent, samme situasjon som oss, men er nå et land hvor toget ser ut til å ha en framtid. Årsaken er, først og fremst, bedre utnyttelse av pengene. Vi kunne hatt godt av et mer omfattende samarbeid med, i hvert fall, svenskene...

Omfattende samarbeid er, i det hele tatt, grunnlaget for togets framtid. NSBs samarbeid med andre er ikke tilstrekkelig sammenlignet med, for eksempel, det franske SNCFs. Samarbeidet mellom Belgia, Frankrike, Italia, Nederland, Spania, Storbritannia, Sveits, Tyskland og Østerrike kan få meget positive konsekvenser for miljøet: Flere flyselskaper kanskje blir nødt til å nedlegge sine ruter innenfor de nevnte landene, folk får en mer miljøvennlig innstilling og bilen blir mindre brukt. Det er altså fullt mulig at toget har en fantastisk framtid i disse landene. Etter mitt syn har NSB ingenting å tape på et mer omfattende samarbeid med andre togselskap. Å påstå at NSB klarer seg best på egenhånd, kan sammenlignes med russernes holdning når ubåten "Kursk" lå på havets bunn: De påsto at ingen hjelp var nødvendig, bare for senere å innrømme at de tok feil. Noen har tidligere antydet at togsystemet på Kuba, i likhet med sykehus-, sikkert er bedre enn i Norge. Det kan godt hende, spesielt med tanke på hvor lite kost
nadskrevende det er sammenlignet med det norske. Kort sagt: Når det gjelder tog er Norge, i motsetning til stater som Danmark og Kuba, avhengig av et omfattende samarbeid.

Dette er bare mine meninger. Jeg vet ikke om de er spesielt fornuftige.

Sendt av Magnus "artig å være togekspert" Edgren.



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Sep 28 2000 - 11:01:21 MET DST