Re: Bygg landet! (Eller "radikal teknorealisme")

From: Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Date: Thu Aug 24 2000 - 23:48:35 MET DST


At 22:11 8/24/00 +0200, Bjarne Naerum wrote:
>Litt mer om det interessante Haukelibaneprosjektet.
>(Som, litt nærsynt herfra, også inneholder tiltak som gir anslag ned
>i ca. EN time mellom Grenland - Oslo, mot elendige ca. TRE i dag!)
>
>Trond Andresen skrev:
> >Her kan man virkelig snakke om å "bygge landet" i ordets beste og
> >moderne forstand.
>
>Men: "Lyntog er luftslott" fastholder ECON-ekspert i dagens TA:
>BN
>
>- Lyntog er luftslott
>http://www.telemarksavisa.no/0/14/99/2.html
>
>­ Rapporten fra tyske DE-Consult om Haukelibanen tyder ikke på at
>jernbaneprosjektet er blitt noe mindre luftslott. Planene er fullstendig
>urealistiske, hevder Eirik Wærness ved ECON Senter for økonomisk analyse.

Wærness er økonom og ikke ekspert på jernbane. Det eneste "argument" han kan
føre i marka er at prosjektets lønnsomhet forutsetter massiv overgang fra
fly til tog. Men dette er jo ekstremt sannsynlig: Hvem vil f.eks. ta fly
Gardermoen - Bergen når man kan reise fra sentrum i Oslo til sentrum i
Bergen på 2.5 timer? Prosjektet baserer sine nøkterne trafikkprognoser på
erfaringer fra TGV-trafikk i europeiske land. Man veit meget godt hvor stor
overgang fra fly til til tog man kan forvente. I stedet for å gå inn på
hvorfor prognosene er for optimistiske, slenger bare dilettanten Værness ut
noen bråkjekke påstander om luftslott. Etter ett døgn veit han altså det som
trengs om dette:

>Wærness fikk tilgang på den tyske konsulentrapporten i går, men han ble ikke
>nevneverdig imponert over innholdet.

Jeg er ikke nevneverdig imponert over en "ekspert" som etter ett døgn uttaler
seg så skråsikkert om noe som det ligger flere årsverk bak og som er
evaluert(*) positivt av uavhengige konsulenter.

Og det som kommer her er jo bare rør:

>Det er grunn til å minne om det går vei mellom Bergen og Oslo langs den
>planlagte jernbanetraseen. Dessuten går det fly fra Bergen, Haugesund og
>Stavanger til Oslo. Dessuten har vi jo allerede en jernbane fra Bergen til
>Oslo.

Tror Værness at Haukeliprosjektet, og de konsulenter som har evaluert og
gitt det positiv karakter - ikke er klar over dette?

>Han angriper både prognosene i rapporten og hva rapporten faktisk omtaler. I
>prognosene forutsetter Sørnorske Høgfartsbanar, som står bak
>jernbaneprosjektet, en enorm passasjerovergang fra flyene til toget.
>­ De forutsetter at en stor andel reisende mellom Vestlandet og Oslo dropper
>flyet. For reisende fra Stavanger betyr det at de skal ta båten over
>Boknafjorden og sette seg på toget på Kårstø til Oslo.

Sjølsagt. Det må gå en hurtigbåt-forbindelse. Dette er utredet i rapporten.

Hvis dette er en "ekspert", hva sier dette om ECON analyse? Jeg er ikke
forbauset. Blårussens oppblåste sjølbilde står ikke i forhold til dens
kompetanse.

Trond Andresen

(*) Evalueringa av Haukelibaneprosjektet har
jeg som nevnt lagt ut som ei (virus-fri) Word-fil på på norsk, på
http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/tgv/kvalisikr.doc

PS
Den samme Værness tar i en Econ-"rapport" til orde for umiddelbart å FJERNE
importvernet for norsk landbruk. En frisk fyr, det her.



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Sep 28 2000 - 11:01:15 MET DST