http://www.kvatro.no/~ulf/Eo/nor/NEL/Esperanto.html
der hvor barn har vært så heldige å få et slikt kurs i grunnskolen? Som Jon
H. Aarbakke sier
>For min sunne, matematiske fornuft er det likevel nokså opplagt at et
>ortofont rettskrivingssystem, som man har i italiensk, esperanto,
>stiller mindre krav til hukommelse enn et som er en blanding (de fleste
>språk).
Jeg hadde stor glede av et grunnkurs i Esperanto for mange år sida, og sjøl
om det bare blei med det, har jeg stor sympati for denne bevegelsen. Språket
er elegant konstruert -- med en grammatikk helt uten unntak, og
uttaleregler som er så enkle de som det går an: Trykket alltid på nest siste
stavelse, og alle ord uttales ved konsekvent å holde seg til uttalen av
bokstavene som ordet består av. M.a.o. "lydskrift". Og alle verb etc. bøyes
på samme måte.
Se http://www.kvatro.no/~ulf/Eo/nor/NEL/Grammatikk.html
Esperanto kombinert med Internett er interessant. Dette er nemlig noe
som i løpet av de nærmeste år plutselig kan ta av og bli svært - og uten at
noen kunne forutsi det sånn uten videre. Det er snakk om "kritisk masse" hos
nye generasjoner som reiser mer og mer, og som blir stadig mer nett-vante.
Trond Andresen