Re: Er det vanskeleg å_

Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Mon, 07 Sep 1998 20:07:59 +0200

Til Knut Johansen: Hvis det er sånn at det ikke er særlig forskjell på
vanskelighetsgrad for barn å lære det språket de vokser opp med (f.eks.
kinesisk kontra tsjekkisk), hvordan kan man da forklare barns veldig kjappe
tilegning av det syntetiske internasjonale språket Esperanto,

http://www.kvatro.no/~ulf/Eo/nor/NEL/Esperanto.html

der hvor barn har vært så heldige å få et slikt kurs i grunnskolen? Som Jon
H. Aarbakke sier

>For min sunne, matematiske fornuft er det likevel nokså opplagt at et
>ortofont rettskrivingssystem, som man har i italiensk, esperanto,
>stiller mindre krav til hukommelse enn et som er en blanding (de fleste
>språk).

Jeg hadde stor glede av et grunnkurs i Esperanto for mange år sida, og sjøl
om det bare blei med det, har jeg stor sympati for denne bevegelsen. Språket
er elegant konstruert -- med en grammatikk helt uten unntak, og
uttaleregler som er så enkle de som det går an: Trykket alltid på nest siste
stavelse, og alle ord uttales ved konsekvent å holde seg til uttalen av
bokstavene som ordet består av. M.a.o. "lydskrift". Og alle verb etc. bøyes
på samme måte.

Se http://www.kvatro.no/~ulf/Eo/nor/NEL/Grammatikk.html

Esperanto kombinert med Internett er interessant. Dette er nemlig noe
som i løpet av de nærmeste år plutselig kan ta av og bli svært - og uten at
noen kunne forutsi det sånn uten videre. Det er snakk om "kritisk masse" hos
nye generasjoner som reiser mer og mer, og som blir stadig mer nett-vante.

Trond Andresen