Du ser vel på havflata om det er grunner under? (hvis du har lært det,
altså..)
>
>Hva er det for egenskap hos mennesker som ligger bakom slike saker, hvordan
>læres slike saker.
>Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det nytter å bruke sunn fornuft for å
>forklare slike ting, eller for å vurdere om det er mulig å kunne/lære
>slike saker.
Jo, det er nettopp sunn fornuft du må bruke, ikke ideer om at kunnskap er
noe som kun finnes i bøker og at vi er på vei inn i et kunnskapssamfunn.
Jeg har en annen historie om trolldom (aner ikke om den er sann, men den
illustrerer poenget): En mann var på vei over Finnmarksvidda med en erfaren
reindriftssame som veiviser. Tåka kommer, blir tjukk, og veiviseren har
problemer med å finne fram. Han setter seg ned på huk, lukker øynene og
blir sittende i omtrent et kvarter. Så reiser han seg opp, sier at han vet
hvor han er, og går videre. Han finner selvsagt fram i tåka.
Trolldom? Shamansime? Mannen som var på reise spurte veiviseren hva han
hadde gjort. Svaret var ikke spesielt mystisk: Han hadde lyttet til han
hørte en bekk han kjente igjen på lyden. Ut fra størrelse, retning, og det
han allerede hadde ovservert hadde han tilstrekkelig kunnskap til å plotte
stedet på sitt mentale kart.
Husk at en reindriftssame på tredve gjerne hadde over 25 års utdanning i
navigasjon i sitt område. Teknologi og "kunnskapsutøvelse" ser ut som magi
når man ikke kjenner mekanismene bak (noe som selvsagt er en grunn til at
det stedet man spør om EDB-hjelp på et universitet kalles en orakeltjeneste).
>
>Kanskje menneske er i stand til å lære å mestere det meste av det som er
>nødvendig for å eksistere og forbedre eksistensgrunnlaget sitt. Og hva som
>er nødvendig variere fra stedt til sted, kultur til kultur.
Ja, de fleste. De som ikke klarer det har i mange samfunn blitt tatt vare
på av de andre (allerede neandertalerne gjorde sannsynligvis det). De har
riktignok ikke alltid blitt behandlet så pent.
>
>Det er vel ingen kultur som bevisst lager seg et komplisert talespråk og
>skriftspråk som det skal være vanskelig å lære.
Er det ikke nettopp det som skjer i mange typer byråkratiske kulturer?
>
>Ottar Solberg
>
Øvyind Eide