Aapent brev til TINE meierier (fwd)

Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Sat, 05 Sep 1998 10:59:29 +0200

Dette ble sendt inn til KK-forum, men blei ikke distribuert
fordi vedkommende ikke var abonnent på KK-F da han
sendte det inn. Derfor legger jeg det ut på forumet.

Innlegget hans står også i dagens Adresseavis.

Trond,
liste-adm.

**************************************

Hei, mitt navn er Enrique Padron og bor i trondheim.
Jeg vil gjerne gi en mening. Et åpent brev til TINE meieri, ang. en
uttalelse fra dette firma i en av dets melkekartongen.
Jeg er lit usikker om denne adresse er den riktig for min artikel.
Håper at artikel er av deres interesse.

Med hilsen
Enrique Padron

##

Åpent brev til TINE meierier.

Trondheim 02.09-98

For en stund siden så jeg tilfeldigvis på TV, bildet av Che Guevara på en av
TINE`s melke kartonger. Umiddelbart tenkte jeg på markeringen av 30 års
dagen for heltens død. En dag som for øvrige ble markert i stor stil over
store deler av verden.

Da jeg senere leste hva som står offentliggjort på OX MOCCA SJOKOLADE
kartong, oppdaget jeg med stor skuffelse og overraskelse at det var noe
ganske annet enn hva jeg hadde forventet.

Innholdet i kartongens tekst kan neppe tolkes på noe annet måte enn hva som
bokstavelig står skrevet der. En åpenbar og alvorlig *fornærmelse* rettet
mot store deler av både det nasjonale og flerkulturelle samfunnet i Norge.

Jeg stiller meg svært undrende til hvilken hensikten TINE kan ha, med en
slik uttalelse.

Er tanken bak kun faktisk informasjon?

I tilfelle inneholder teksten særdeles pinlige feil:
-Fødsels måneden til Che Guevara var juni og ikke mai.
-Rosario ligger eventuell nord for Buenos Aires og ikke i nord Argentina.
Dette er to vidt forskjellige geografiske områder (pytt-pytt?).
-Che "Drepte flere av sine nærmere medarbeidere"? Hvor i all verden kommer
dette fra?
Det kan virke som forfatteren har førstehåndskjennskap til dette når han til
og med kan påstå at Che gjorde dette "uten å blunke"., Jeg regner med at
deres korrespondent har særdeles enestående kilder. *Dette er en alvorlig
anklage*.
I forhold til faktaopplysninger hadde det vært mye enklere om "TINEs
politiske ekspert" hadde kopiert det som står om Che i alle de vanligste
leksikon.
Hvis tet

Hva kan vi trekke ut som budskapet til målgruppen, ungdommene som OX faktisk
er rettet mot?:

- "han (Che Guevara) var en humørløs og umusikalsk bokorm uten evne til å
slappe av eller more seg".

Jeg minner dere om at personen vi snakker om ikke er årets vinner av Melodi
Grand Prix, men en frontfigur i Den tredje verden.
Det moralske budskapet fra TINE, rettet mot norske ungdommer er som følgende:
Gutter og jenter i Norden, vie heller tiden deres til å bli feste-konger og
ekte dansere. Mor dere i stedet for å sluke så mange bøker,....som Che gjorde.
Jeg tror at TINE-meieri undervurderer etikk og intelligens hos norske
ungdommer.

-Opplever vi en ny type markedsføring?.:

I det TINE beskrive Che Guevara som en "primitiv fanatiker", og i tillegg
presentere han som en morder av verste klasse, får formulering en
forbausende *likhet* med de mange tilsvarende beskrivelse skrevet på
løpesedler og delt ut av dødsskvadroner samt uttalelser gitt av
paramilitæreledere og av de mest forhatte diktatorer i Latin-Amerika.
For å gi en liten oversikt over kundekrets og dermed størrelsen på det
"marked" som med rette kan føle seg svært støtt og fornærmet, kan jeg
opplyse at dette handler om ca. 50000 beboere fra Den tredje verden, samt
tilsvarende ca. 160000 personer fra Europa. D.v.s. over 200000
flerkulturelle innbyggere bosatt i Norge. Dette uten å regne deres familier,
og vennekretser.
Av disse er over 6000 innbyggere latinamerikaner, hvor de alle fleste
direkte og indirekte har kommet som offer av diktaturer.
Jeg tar likevel ikke her i betraktning de andre berørte, nemlig hele den
nasjonale venstresiden.

Mitt resonnement er følgende:

Enten TINE liker det eller ikke, er Che Guevara og kommer til å være, en
stor inspirasjon for mange mennesker fra Den tredje verden og store deler av
vesten.
Man burde da kunne forvente av et slikt seriøst firma som TINE
tilsynelatende ønsker å være, *et minimum av respekt for sine kunder*.
Jeg minner TINE om at kunder er personer av ulikt kjønn, rase, religion og
*politiske synspunkter*.

Jeg vet ikke om denne tabben lar seg rette opp, men jeg vil tro det at nå er
mange som venter på at TINE skal få en konkurrent som prioritere å drive
profesjonelt meieri fremfor slik type moralisering og tendensiøs politikk.

Enrique Padron.