Litt om Lydersen

Mathias Bismo (bismo@online.no)
Tue, 04 Aug 98 19:16:22 PDT

Nok en gang fristes jeg til å ta opp tråden etter Sigurd Lydersen, uten at jeg egentlig tror det vil komme så mye nytt ut av det. Min deltakelse her på forumet vitner nok heller som en form for masochisme, enn et forsøk på å komme frtem til nye standpunkter. Men er jeg masochist, så er jeg det, og jeg forsøker nok en gang å få utløp for mine innestengte følelser

Lydersen skriver blant annet:
>
>Grunnen til at jeg blir sympatisk innstilt til Stalin er at
> jeg etter å ha erfart hvordan venstreekstermismen forblinder unge folk og
> ødelegger det politiske engasjementet ved universitetet, litt etter litt
> har mistet troen på at det er mulig å overbevise disse venstreekstremistene
> med saklige argumenter.
>
Blitt positivt innstilt til Stalin pga oppførselen til AKP og NKP? Dette var en ny vri. Men hvilken Stalin er det du støtter? Er det den Stalinen som bygget opp partiorganisasjonen i Transkaukasus? Er det den Stalin som sto i opposisjon til Trotskis militærpolitiske linje? Er det den Stalin som opparbeidet seg eneveldig makt i partiet? Er det den Stalin som sto for teorien om sosialfascismen? Er det den Stalin som sto i spissen for industrialisering og tvangskollektivisering, eller den kritiserte det? Er det den Stalin som sto i spissen for Kominterns folkefront-strategi
Er det den Stalin som inngikk ikke-angrepspakt med Hitler? Er det den Stalin som slåss mot Hitler? Er det den Stalin som sto bak Lysenko-prosessen? Er det den Stalin som brøt med Jugoslavia? Er det den Stalin som sto for fredelig sameksistens? Hvilke av disse aspektene er det du mener tilintetgjør AKP og NKP (eller RV)?

Når jeg ikke vil kalle meg anti-stalinist, er det rett og slett fordi:
1) Stalin mente mye, til dels motstridende som ikke kan sies å representere en enkelt tankegang
2) Det ikke lar seg gjøre å knmytte terrorisme opp til en enkelt person
Så på en måte er vi kanskje enige Lydersen, du er stalinist, jeg er ikke (selv om KVJ og like vil kalle meg det, samme hva jeg skriver).
>
> Det virker som om samme hva jeg skriver her på
> KK-forum så er det ett fett for venstrekstremistene i AKP og NKP, for de er
> ikke opptatt av materialistisk å tilnærme seg virkeligheten i diskusjon med
> andre, men til enhver tid idealistisk forsvare det som står i deres
> respektive partis prinsipprogram. Denne unnvikelsesstragegien er så tærende
> å være vitne til, den er så destruktiv at jeg vil gå så langt som å kalle
> den kriminell.
>
Jeg vil ikke diskutere begrepet kriminell. Men jeg vil be Lydersen sette noe opp mot det? Hva konkret mener han er det idealistiske i NKPs og AKPs programmer? Vi må vite det før vi i det hele tatt kan diskutere det.
>
> Mens KVJ og Per Egil Hegge er demokratiske leninister som fremdeles tror på
> fornuftig argumentasjon med venstreekstremistene, så heller jeg over til
> Stalins mer brutale måte, med makt å tvinge disse folkene til å oppføre seg
> som folk og bøye seg for argumenter. Dersom venstreekstremistene på
> KK-forum fortsetter som tidligere, med suveren forakt for andres
> motargumenter, så er jeg redd også en god leninist som KVJ vil helle i min
> retning og innse nødvendigheten av andre midler enn argumentasjon.
>
KVJ har jo selv sagt her på forumet at han ikke er leninist, men...

Men å tvinge synspunkter på folk med vold...? Hva er marxistisk i det? Marx og Engels påpeker omatt og omatt at det er folk som skal få bestemme utviklingen. Ved at noen opphever seg til en allmenngyldig ledestjerne som folk skal følge, forsvinner også diskusjonen. Kun ett aspekt av samfunnet vil få mulighet til å belyse virkeligheten. Når dette blir gjeldende under det borgerlige samfunn, får vi McCharty-prosessene oopp og i mente.

Hva er det som får deg, Sigurd Lydersen, til å mene at du har funnet sannheten med stor S? Du har selv sagt at Sovjet-besettelsen din var et resultat av at du ble oppgitt av de store mengdene litteratur på Studia. Var det guddommelig inspirasjon? Hva så med Marx? Fikk han en slk guddommelig inspirasjon? Slett ikke - hsans teoriutvikling var en livslang prosess; og den Marx som skrev brev til faren i 1839, var en helt annen enn den som skrev Kapitalen, eller for den saks skyld Den Tyske Ideologi i 1846. Jeg hater å sitere Mao, men her kan jeg ikke komme på noe bedre: "Hvor kommer de riktige tankene fra? Faller de ned fra himmelen? Nei, de kommer fra den samfunnsmessige praksis og den alene." Mener du virkelig, Sigurd Lydersen, at dette er feil? At tankene faller ned fra himmelen? Og hvis ikke, hvorfor i all verden fremstiller du deg som profet i reneste Åge Åleskjær-stil?

>
> At unge AKP`ere appellerer til Stalin blir som en dødsdømt som appellerer
> til bøddelen for å slippe straff. Det fåfengte med det er at bøddelen ikke
> har makt, han bare gjør den jobben han er satt til.
>
Hvem er bøddel? Jeg apellerer slett ikke til Stalin for å slippe straff? Og hvilken straff? Borgerskapets vrede? Herskerklassens allmektighet
Sigurd Lydersens sinnsykdom?

Ærlig talt - jeg merker at jeg her debatterer slik jeg selv har kritisert, men når Lydersen sier at dette er en virkelig debattform, så får jeg ta ham på kornet.

---
Mathias