Re: Elevmakt/ansvar for egen læring

Kai Brthen (kaibraat@online.no)
Thu, 25 Jun 1998 19:47:29 -2150

Elevmakt / ansvar for egen l=BEring.

For meg er dette sp=BFrsm=8Clet:
Frihet versus ansvar!

I v=8Cr skole er det liten frihet og lite ansvar tillagt elevene.
Skal elevene f=8C frihet, m=8C de f=BFrst ha l=BErt seg hvordan de tar p=8C seg et
slikt ansvar.
Det vil v=BEre idioti =8C gi frihet til folk som ikke vet hvordan eller
hvorfor de skal bruke friheten til noe godt.
Jeg vil bruke eksemplet med seks=8Cringene. De m=8C f=8C vite hvordan livet er
p=8C skolen, hva som er lov og hva som ikke er lov n=8Cr de starter opp.
Dette bestemmer sj=BFlsagt l=BEreren. Samtidig m=8C elevene f=8C ansvarsoppgaver
som gjelder den daglige driften, men da innenfor omr=8Cder som de
behersker. =81 gi elevene ansvar for noe de ikke f=8Cr til, vil v=BEre dumt.
Etterhvert m=8C ansvarsomr=8Cdene utvides. Det er dette som f=BFrer til
utvikling og l=BEring. N=8Cr elevene kan ta ansvar, f=8Cr de samtidig frihet
til =8C l=BFse oppgavene de er p=8Clagt.
For =8C f=8C til en skole som arbeider etter disse prinsippene m=8C det
avgj=BFres hvilke verdier som skal v=BEre retningsgivende.

Det f=BFrste som m=8C gj=BFres er at l=BErerkollegiet f=8Cr gjennomdr=BFfta hvilke
verdivalg som skal legges til grunn for organiseringa av skolen. Da
tenker jeg p=8C f=BFlgende forhold:

Elevsyn
L=BEringssyn
Kunnskapssyn
Samfunnssyn

Hvilket elevsyn som er r=8Cdende vil bestemme alt det andre som gj=BFres i
skolen. Vi kan betrakte elever som mennesker som i utgangspunktet =BFnsker
=8C l=BEre, =BFnsker =8C delta i et sosialt fellesskap eller vi kan betrakte
elevene som dovenpelser og unnasluntrere som egentlig bare er ute etter
=8C lage br=8Ck.

Det neste punktet er l=BEringssynet. Hvordan l=BErer folk best? Jeg tror det
er med seks=8Cringene som det er med seksti=8Cringene at man l=BErer best og
lettest n=8Cr motivasjonen er p=8C topp. Ungene kan arbeide p=8C timesvis n=8Cr
de er engasjert. For seks=8Cringene vil det si gjennom leik eller annen
praktisk virksomhet. Det sosiale vil her sj=BFlsagt v=BEre enormt viktig.

N=8Cr det gjelder kunnskapssynet er det mye ugjort. Folk vil gjerne l=BEre
eller f=8C tak i kunnskap som de f=BFler de trenger eller liker.
Min erfaring er at barn og ungdom kan sitte p=8C timesvis n=8Cr de holder p=8C
med interessante saker.

N=8Cr det gjelder samfunnssynet, er l=BErerplanen helt klar. Vi skal oppdra
ungene til =8C bli sj=BFlstendige, ansvarsbevisste samfunnsmennesker.
Denne l=BErdommen m=8C starte i klasserommet. Vi m=8C s=BFrge for at elevene
sveises sammen til ei solidarisk gruppe som stadig utvikler seg sosialt.

For =8C f=8C til det jeg har skrevet n=8C, m=8C skolen ledes til slike tanker
gjennom dyktige rektorer og l=BErere. F=BFrst n=8Cr dette blir en bevisst
organisatorisk, kollektiv handlem=8Cte vil foreldrene og elevene f=8C delta
i noe nytt og grensesprengende i forhold til den gamle
realskolemodellen.

Jeg vil gjerne foresl=8C et par glimrende b=BFker.

Den ene er skrevet av Kjell Horn og heter "L=BEreren som leder"
Cappelen 1995 ISBN 82-456-0009-1

Den andre er skrevet av Kirsten Limstrand og heter "Elevsamtalen"
Praxis forlag 1996 ISBN 82-90830-30-0

Begge disse b=BFkene tar utgangspunkt i eleven som ressursperson. L=BEreren
blir en viktig veileder i elevens utvikling. Med utvikling menes da noe
mer enn =8C huske navnene p=8C byer i Belgia. Legg merke til at jeg skriver
noe mer og ikke istedenfor. En del kunnskap er n=BFdvendigvis av typen
byer i Belgia. Sp=BFrsm=8Clet er bare hvordan og n=8Cr denne kunnskapen l=BEres
best.

Med hilsen

Kai Br=8Cthen

Bes=BFk ogs=8C min nettside: Kais linksamling for l=BErere og elever
http://www.kailinks.com/