Slapp av litt da, KVJ.

Sigurd Lydersen (sigurd.lydersen@easteur-orient-stud.uio.no)
Fri, 03 Apr 1998 10:43:42 +0200

At 19:33 02.04.98 +0200, you wrote:
>Jeg skrev:
>>>Forskjellen mellom det romerske imperiums tid og så Sovjets ligger i dagen.
>>>I 1920'erne hadde bolsjevikkene alternativer og en lang historisk erfaring,
>>>moderne teknikk osv. å bygge på. "Slavesamfunnet" er en grov dogmatisk
>>>forenkling av den historiske virkelighet som spenner fra Egypts faraoner
via
>>>Athens polisdemokrati over Spartas militære despoti til de romerske
>>>republikkene og keisertiden eller Skandinavia i vikingetiden. Engels mente
>>>neppe at Caligula og Nero eller soldatkeisernes system var "progressive".
>>>Men der er mellom slike Stalin og Mao hører hjemme. Stalin, Bresjnev,
Mao er
>>>eller blir kontrarevolusjonære, Lenin og Trotsky er progressive, tross
deres
>>>undertrykkelse. At Stalins ofre var lojale til vanvidd er overhodet ikke
>>>nytt. Les F.eks. P. Broue: "Moskvaprosessene" eller Victor Serge: "En
>>>revolusjonærs erindringer".
>
>Hertil svarer Lydersen:
>>Friedrich Engels mente jo faktisk det, at slavesamfunnet til sin tid var
>>progressivt, det representerte ett skritt fremover.
>
>Altså: jeg sier at Lydersens påstand om A er feil, fordi B, C, D, E.
>Lydersen: A er faktisk korrekt. Ingen begrunnelse. Ingen motargumenter. Noen
>mer klar demonstrasjon av, at Lydersen ikke begriper/ikke vil begripe ett
>kløyva ord av det jeg skriver, gives ikke.
>
>Det har ikke noe formål å fortsette en slik "diskusjon".
>
>Vh. Karsten Johansen
>

Det hersker en stor uvane her på KK-forum. Når diskusjonen fører for langt
av sted, når substansielle uenigheter blir blottlagt, når
internettteknologien er iferd med å få en misjon og sprenger frem
meningsutvekslinger som venstresida er uvant med fra tidligere, ja da
trekker debattantene seg under dekke av at motdebattanten er en lavpannet
type som bare farer med tragisk rør o.l. Det er noe så helsike
kjernenorskt, eller for KVJ vedkommende, kjerneskandinavisk over denne
unnaluringen, vi er jo som nevt protestanter hele gjengen og misliker
egentlig sterkt å diskutere filsofi. Vi er programmert til å arbeide hardt
og trutt på jordene og begrense den åndelige aktiviteten til salmesang i
bedehuset hver søndag. Slik er det ikke i de ortodokse områdene, grekere,
russere, bulgarere vil med det samme diskutere guds eksistens med deg, vite
hvor du står eksistensielt sett. Der har vi noe å lære, medprotestanter.

Så ikke stikk av KVJ, du har ikke noe sted å gjemme deg. Jeg forstår ikke
resonnementet ditt. Du hevder at Friedrich Engels ikke mente at
slavesamfunnet var progressivt. Uten å begynne tåpelig sitatstrid så er det
imidlertid et sentralt element i f.eks. Anti-Duhring at Engels til
forskjell fra meatfysikeren Duhring mener at slavesamfunnet var en
progressiv samfunnsformasjon til sin tid. Dette er jo helt elementært i en
dialektisk materialistisk verdensanskuelse hvor ikke bare verden forandrer
seg løpende, men også menneskets oppfatning av virkeligheten. Slik gir den
dialektiske materialismen et virkelig åpent perspktiv på virkeligheten som
fordrer sterk fantasi og kritisk sans, noe jeg med all respekt synes
glimrer med sitt fravær i KVJ`s ressonementer.

Du misforstår meg dersom jeg mener at Stalin rettferdigjøres ved det at
slavesamfunnet var progressivt til sin tid. Stalin var ikke en slavedriver
på linje med Caligula og Nero, menneskets verdensanskuelse var en ganske
annen i første halvdel av vårt århundre etter den sosialistiske
revolusjonen i 1917, enn i oldtiden. Stalin forviste folk, ikke slaver, de
var folk i Stalins øyne, de var folk i egne øyne, men det var en forbannet
hard tid hvor mye stod på spill, hvor det rene ragnarokk ville bre seg
dersom det brast i noen ledd. Jeg tviler på at KVJ ville ha taklet
situasjonen noe særlig bedre enn Stalin.

Så dersom du ikke har mer å si, KVJ, så har du tapt diskusjonen. Da kan du
stikke hodet ditt ned i hullet igjen, din struts, også gjør vi andre jobben
mens du venter der nede. Det er kanskje like bra.

vennlig hilsen Sigurd Lydersen