>>>>
<excerpt><excerpt>Sigurd Lydersen wrote: Den usynlige klassekampens
underkjente erkjennelsesteoretiske aspekt kan
bidra til kaste lys over dette. Den frste store russiske marxisten,
Gregorij Plekhanov, skriver i innledningen til Aleksander Deborins bok
"Innfring i dialektisk materialisme" fra 1925, som de hadde usprettet
(jeg
er kanskje den frste som har lest den i Norge) ved
universitetsbiblioteket
i Oslo, om det moralsk deleggende i den idealistiske verdensanskuelsen. I
tradisjon med den katolske (anglikanske) biskopen George Berkeley s
bestreber idealismen seg p holde den ytre verdens objektive eksistens
unna, den ytre verden eksisterer egentlig ikke, det eneste som eksisterer
er vre sansefornemmelser. Denne idealismen er dypt rotfestet i vestlig
filosofi, og en viktig oppgave for Plekhanov, Lenin og de senere
sovjetfilosofene var vise det ufullstendige i denne vestlige idealismen,
som sprer kynisisme og uansvarlighet.
Nr idealistene fjerner den ytre virkelighetens objektive eksistens,
skriver Plekhanov, s forsvinner ikke bare tingene; bord stoler, fjell og
skau, men ogs menneskene av kjtt og blod. Slik blir idealisten
solipsistisk og kan til syvende og sist bare stole p sin egen eksistens;
jeg tenker, ergo er jeg.
Krisen som rir den vestlige verden generelt og USA spesielt er kanskje
frst og fremst av erkjennelsesteoretisk art. Til forskjell fra de land
som
tok den marxist-leninistiske utfordringen p alvor, s str den
subjektivt-idealistiske verdensanskuelsen farlig sterkt i Vesten. Ett
godt
eksempel p dette var den religise sekten som begikk kollektivt selvmord
fordi de trodde de da ville bli overfrt til ett romskip inne i halen av
Hale Bopp-kometen. I et intervju med ga en av sektmedlemmene uttrykk for
at
kroppen hans bare var ett hylster liksom karosseriet p en bil og at det
skulle bli deilig bli kvitt det. Uten en solid materialistisk fundering
som marxismen-leninismen s str man i realiteten forsvarls i forhold til
slike villfarelser, og derfor er det amerikanske samfunnet ute kjre.
stille seg i bakhold og plaffe ls p medelever og lrere dreier seg om
det samme. Liksom Benny i den tyske filmen "Bennys video", s str vestlige
unge i fare for p idealistisk vis miste kontakten med virkeligheten.
Liksom den franske postmoderne filsofen Baudrillard (?) som sofistikert
hevdet at Gulfkrigen aldri hadde funnet sted, s er verden for disse unge
et liksom-sted hvor ingenting betyr noe, hvor ingenting egentlig
eksisterer, heller ikke medelevene og lrerne. Og nr man da kjeder seg,
hvorfor ikke ha det litt gy, legge seg i skjul og plaffe ls p dem, med
ekte vpen selvflgelig, eller s dr de jo ikke. Jeg takker den norske
ventreside for at vi enn ikke har ftt slike forhold her i Norge.
</excerpt>alvorlig hilsen Sigurd Lydersen Hvorfor tror du at det bare
finnes et eksemplar i Norge? Og hvorfor tar du det for gitt at det bare
finnes en <italic>solipsistisk</italic> variant av idealismen?
</excerpt>
Neida, idealisme er så mangt, men jeg registrerer at idealisme vs.
materialisme-perspektivet er borte fra debatten på KK-forum, og forresten
alle andre steder også, inklusive NKP. Samtidig som uteksaminerte
hovedfagstudenter i filosofi blir gående arbeidsløse. Ser du ikke også en
kobling her, et ubrukt potensiale? Ja til akademia inn i samfunnet, ja
til filosofisk-politisk debatt, ja til NKP!
Sigurd Lydersen