skolen/USA

Sigurd Lydersen (sigurd.lydersen@easteur-orient-stud.uio.no)
Wed, 25 Mar 1998 12:05:03 +0100

At 20:10 24.03.98 +0100, you wrote:

>>>>

Hvis det innlegget Lydersen kom med her er representativt for den
"dialektikken" han str for, s tror jeg det m st drlig til med NKP og
tilliggende herligheter. For vre rlig s minner det meg sterkt om den
skalte <bold>diamat </bold>vi fikk fra det hold tidligere. Hva mener han
f.eks. med "pervertert og <bold>unaturlig</bold>" i innlegget sitt? I
flge den mer korrekte dialektiske materialismen er verden n, s hva som
skulle vre s <italic>unaturlig</italic> med det han nevner forstr ikke
jeg. Han kan jo g (tilbake?) og lese hva Engels sier i "Anti-Dhring".

Hei Ulf!

Du virker å være av den eldre garden, jeg mener av de som var aktive på
70-tallet. Jeg forstår ikke hva du vil ha frem i innlegget ditt. Det jeg
presenterer i min lille "dialektiske" analyse av det som har foregått i
Sovjetunionen og Øst-Europa er bare et forslag fra min side, i
fullstendig mangel på diskusjon rundt hva som egentlig har skjedd i de
landene som tidlig kalte seg sosialistiske. Norsk venstreside, NKP
inklusive, ligger i dag under for en enisidig forestilling om at alt har
gått helt skeis, og at USA har vunnet den kalde krigen. Hvis det skal
være på den måten, ja da er det ikke mye å bry seg med lenger, og sånn
tenker altså de fleste. Men hvis man tilfeldigvis orienterer seg litt
utenfor Norge og vesten, lærer seg et slavisk språk og kommer i dypere
samtale med disse "ikke-folkene", så oppdager man fort at verden også har
en annen side, at alt ikke er så enkelt som vi skal ha det til. Selvsagt
er det ikke det. Verden har jo en dybde.

Så mitt lille dialektiske ressonement er bare ment for å så litt tvil i
Bill Clinton ressonementet om at USA reddet Vest-Europa fra den
fryktelige kommunismen. Venstreinnstilte bør se litt lenger enn Bill
Clinton, er du ikke enig i det da?

Den ekte dialektiske materialismen finner man hos Friedrich Engels hevder
du. Som om alt annet etter Friedrich Engels er diskvalifisert. Jeg leser
for tiden Anti-Duhring og der forholder Engels seg til en verden hvor
dampmaskinen representerer den progressive tekniske utviklingen som
presser frem en sosial forandring. Det har jo skjedd en del siden den
gang, mener jeg. Selv Karlson på taket hadde jo dampmaskin som leketøy,
idag er det andre innretninger som står på dagsorden. Engels er også
soleklar på at siden verden er uendelig i sin eksistens så er tenkningen
det samme, og ingen begrep og oppfatninger er absolutte, slik de
mekaniske metafysiske materialistene som Duhring representerer vil ha det
til.

Hvis du syntes min fremstilling var så latterlig, så vil jeg utfordre deg
eller noen andre til å gi en annen og bedre fremstilling av utviklingen i
Øst-Europa, uten som Hans Wilhelm Steinfeldt å ende opp med nødløsningen
at historien har gjort ett kvantesprang bakover i tid og sendt
Sovjetunionen og Øst-Europa tilbake til feudalsamfunnet; neofeudalismen.
Vær så snill, norsk venstreside, ikke vær så kalde og harde, vær med og
funder!

vennlig hilsen Sigurd Lydersen