Re: filmvold (var kultur)

Trond Andresen (t.andresen@uws.edu.au)
Mon, 23 Mar 1998 22:38:54 +1000

Dette er fra Aftenposten, 23/2-98.

http://www.aftenposten.no/kul_und/kultur/d33652.htm

Siden intervjuobjektet så ettertrykkelig (og ufrivillig) gjør jobben, så
slipper jeg det. Bedre innlegg mot voldsestetikk kan knapt skrives.
Derfor gjengis dette ukommentert.

Trond Andresen

>Befri oss fra besteborgerlige fordommer!
>
> "Dobermann" vil være både samfunnskritisk og underholdende.
> Voldelig er filmen i høyeste grad, men for all del: Ta den ikke alvorlig,
> sier regissør Jan Kounen. Søndag hadde den omstridte franske filmen
> premiere i Oslo.
>
> ERLE MOESTUE BUGGE
>
> Det skjedde på Rockefellers "Rock Cinema", ettersom Oslo Kinematografer
> har motsatt seg vanlig kinovisning på grunn av filmens brutale innhold og
> karakter.
>
> - Jeg er indignert over en slik avgjørelse. Skjønner ikke at en enslig person kan
> ha monopol på hva som skal vises av filmer i Norges hovedstad. Hva med
> andre kulturmyndigheter? Det forekommer meg at flere burde hatt et ord med
> i laget, sier Kounen.
>
> Dobermann er sjef for en bande bestående av hardkokte gangstere. Det ranes
> og plyndres over en lav sko, aller minst går kirken fri: En av de verste
> bandittene er prest. Et spebarn blir kidnappet og slengt vegg imellom i
> familieselskapet, av politiet selv. Faktisk er politiet mer djevelsk enn
> gangsterne.
>
> Eventyr
> - Drap, mishandling, syk sex, blasfemi. Hvordan ble filmen mottatt i
> Frankrike?
>
> - Det ble skandale. Men publikum delte seg i to leirer, for og imot. Filmen
> gjenspeiler vår tid. Er et bilde på det mange føler, nemlig at vi er på full fart
> mot veggen. Mange mennesker føler seg fortapt i dagens samfunn. Jeg
> forsøker imidlertid å unngå gravalvoret. Enhver må jo forstå at dette er
> eventyr, ikke virkelighet.
>
> - En undersøkelse viser at ett av fem unge mennesker som ser filmer som
> denne, viser sterk aggresjon når lyset slukkes i kinosalen.
>
> - Slike undersøkelser stemmer ikke med virkeligheten. Voldelige filmer fører
> ikke automatisk til voldelige handlinger. Aggressivitet har årsaker som ligger
> dypere, ofte langt tilbake, i arv -og familieforhold. Personlig blir jeg mild og
> snill av voldsfilmer og vet at mange reagerer på samme måte. Tro det eller ei,
> jeg er en snill gutt, har ikke slåss med noen siden jeg var tolv år, nå er jeg 34.
> Men mennesket er voldelig av natur og må på en eller annen måte få utløp for
> denne tilbøyeligheten. Men dagens samfunn godtar ikke det voldelige. Sykdom
> og død isoleres i sykehuskorridorene, bare sjelden møter vi den brutale
> virkelighet. Å se voldsfilmer kan være en måte å avreagere på.
>
> Anarki
>
> - Hva er budskapet?
>
> - Å provosere. Jeg tror filmens ubehøvlede tone er noe av det som sjokkerer
> mest. Jeg gjør opprør mot alle dogmer, godtar ikke det politisk korrekte, sier
> Kounen og gir et eksempel:
>
> - Politifolk fremstilles i tradisjonelle filmer som godviljens menn, uansett. Men
> skurker finnes innen politiet som over alt ellers. Jeg tillater meg også å gjøre
> opprør mot religionen, som gjennom historien har ført mye elendighet med
> seg. Mitt mål er å skape anarki og bryte ned for deretter å begynne på nytt
> med blanke ark. Befridd for besteborgerlige fordommer.
>
> Navnet Kounen har regissøren fra sin far som er fra Nederland. Gjennom sin
> mor har Kounen korsikansk blod i årene.
>
> - Korsikanerne griper lett til våpnene?
>
> - Javisst, men ikke nevn akkurat det for min mor. Barndommen var
> harmonisk, foreldrene mine fulle av omtanke, men autoritære. Jeg var et
> føyelig barn. Nå har jeg fått nok av dulling og omsorg! Sier regissøren med et
> bredt smil.
>
> Utdannet innen kunst og håndverksfag i Nice i Frankrike. Tegneserieforfatter
> og reklamefilm er endel av fortiden. For en av sine tidlige filmer ble han tildelt
> den prestisjetunge "Prix de la Recherche".

Og så dette, fra

http://www.aftenposten.no/kul_und/kultur/d33693.htm

>Du bommer, Moræus Hanssen
>
> Etter å ha sett filmen "Dobermann" var publikum sterkt uenig med
> kinodirektør Ingeborg Moræus Hanssens avgjørelse om å ikke vise den
> på Oslo-kinoene.
>
> ROBERT GJESTAD
>
> På plass i salen - og like nysgjerrig på publikums reaksjon - var den franske
> regissøren Jan Kounen.
>
> - Jeg er veldig glad for at jeg får vise filmen min her. Dette er egentlig en
> rock'n roll-plass, men det gjør ingenting. "Dobermann" er rock'n roll, sa
> Kounen til publikum før filmvisningen.
>
> Og la til:
>
> - Ikke ta denne filmen seriøst.
>
> To timer med action, vold, blod og humor fra den parisiske underverdenen
> senere, smiler Lars Erik Fjørtoft, Steinar Hanssen og Rune Markhus godt.
>
> - Det var en kul film.
>
> - Vist verre filmer
> Tilrop, og klapping i salen etter at filmen var slutt, forteller at de tre ikke var
> alene om å like filmen. Oslo Kinematografers direktør Ingeborg Moræus
> Hanssen sin uttalelse om at "Dobermann" er det råeste hun har sett, forstår de
> ikke.
>
> - Det er vist langt verre ting enn dette på kino i Oslo. "Man Bites Dog", for
> eksempel. Når hun nekter å vise filmen fordi den er voldelig, bommer hun
> kraftig. Folk må selv få avgjøre om de vil se en voldsfilm eller ikke, i alle fall
> når den er godkjent av sensuren. Moræus Hanssen bør ikke føle noe moralsk
> ansvar for å stoppe "Dobermann" på det grunnlaget, sier Lars Erik Fjørtoft.
>
> Forklaringen er enkel, mener de.
>
> - Ingen kan ha problemer med å se at dette er ren underholdning. Den
> begynner som en tegneserie og slutter som et dataspill. I mellom er det store
> doser av overdramatisert tegneserievold. Selv om jeg synes det kanskje ble vel
> mye vold, forstår jeg hva dette er, sier Rune Markhus.
>
> Det gjorde også mangeårig filmskribent og filmklubbleder Atle H. Boysen, som
> så filmen for første gang i går kveld.
>
> - Moro. At Moræus Hanssen har problemer med innholdet og stopper denne
> filmen er patetisk. Spesielt med tanke på alle de filmene som virkelig har et
> tvilsomt innhold, for eksempel når det gjelder holdninger til muslimer. Nei, nok
> et bevis på at hun ikke er kompetent som filmdirektør, sier Atle H. Boysen.
>
> Generasjonsgap
> Han tror at årsaken ligger i flere generasjoners gap mellom henne og filmen.
>
> - Filmspråket her er hyperaktivt og ironisk, noe hun tydeligvis ikke forstår. Å
> problematisere "Dobermann" ved å stoppe den, er å gjøre filmen mye viktigere
> enn den er. Akkurat det samme som skjedde med "Crash" i sin tid, sier Atle H.
> Boysen.
>
> Nå regner han med at "Dobermann" blir sett av langt flere enn normalt ellers i
> landet, og at den nokså ufortjent blir en klassiker og gjenganger på
> filmklubber.