Re:_Er_følelser_religion?_

Jon Egil Brekke (jebrekke@online.no)
Thu, 19 Mar 1998 23:48:44 +0000

(Lydersen:)
> <bold>Men jeg har ikke hjemmesider ennå, finnes det noen måte jeg
> kan sende ut artikkelen til allerede eksisterende hjemmesider,
> kanskje NKP`s hjemmesider, det gjør vel det. Jeg vet så lite om
> data, vær så snill å opplys meg.

Ad dataopplysning: Sjekk med universitetet. De har faktisk et og annet kurs, en
datatjeneste m.m.

> Hvorfor synes Brekke at min beskrivelse av forholdet mitt til
> Klassekampen blir religiøst? Jeg ga uttrykk for mine følelser, mener
> Brekke at følelser er å forveksle med religion?

Du uttrykker det du kaller følelser i form av en rekke påstander som
du i svært liten grad forsøker å underbygge. Gjenstår for oss å
trekke den slutningen at all denne skriftlige munndiareen er noe
Lydersen *tror*, eller vil ha oss til å *tro*. Derfor mer religiøst
enn vitenskapelig.

> Det er ihvertfall en ganske utbredt oppfatning i Norge. Følelser
> tilhører barn, forrykte og religiøse fantikere. Jeg møter så mange
> mennesker som klager på dette, unge forvirrede menn som går til
> psykolog og forsøker å orientere seg i verden med lange besatte
> enetaler. Jeg legger ikke skjul på at jeg er en av disse.

KK-forum er ikke opprettet som en psykologtjeneste. Har du allerede
en psykolog, så bruk ham/henne.

> Sosialdemokratiet har ikke tatt innover seg at mennesket er noe mer
> enn en konsument, vi er også, kanskje først og fremst,
> følelsesvesener, med et enormt behov for trygghet, kjærlighet og
> kultur. Når sosialdemokratiet forkaster denne siden ved mennesket
> som ideologi eller religion, så skaper de det kalde samfunnet som
> brer om seg i dag, salamandersamfunnet.

Kan du da samtidig akseptere at de svarene du får her på KK-forum
blant annet har sin bakgrunn i at de som i det hele tatt svarer deg
*føler* seg ganske ille til mote, ikke så mye pga. de oppfatninger
du har, men pga. måten du fremmer dem på?

> Jeg er privilegiert, fordi jeg etter 6 år i denne salamandersmørja
> etter harde studier og familiekonflikter endelig har klart å få
> hodet over vannet, det at jeg i en norsk akademisk sammenheng får
> befatte meg med sovjetfilosofien er nok i seg selv, her står alt,
> varme, medfølende og forståelsesfulle analyser av hvordan vi
> innretter oss i det senkapitalistiske vestlige samfunnet.
> Selvfølgelig kan jeg sette igang med å oversette disse artiklene, da
> får du jo din empiri, men før det er noen vits i det så må det
> skapes psykologiske betingelser som gjør at folk vil lese disse
> artiklene med interesse.

Jo mer du maser om dette *uten* å komme med noen håndfaste
oversettelser, jo lavere forventninger vil miljøet har til de
artiklene du snakker om. Keiserens nye filosofi??

> Slik som situasjonen er i Norge i dag, med
> Aslak Sira Myhre-styrt RV og et etnosentrisk SV-hegemoni på
> venstresida så er det ingen grunn til å tro at disse oversatte
> artiklene ville vekke noen større interesse. Åja, vil folk si og
> trekke på skuldrene. Salamandersamfunnet er døvhørt og trenger noen
> reale spark i ræva for å få tilbake hørselen.
>
> Derfor trenger du ikke være så stemoderlig bekymret for min
> akademiske karriere, den har jeg forvaltet selv hittil, og det har
> gått bra nok. Stoffet jeg arbeider med er imidlertid av en slik
> karakter at det ville være skrekkelig om det bare ble mellom meg og
> mine to veiledere. Den implisitte konklusjonen i hovedfagsarbeidet
> mitt er selvfølgelig at NKP er et underkjent parti i Norge med store
> muligheter foran seg, og det er ikke et akademisk poeng, men et
> politisk.
>
>
> vennlig hilsen Sigurd Lydersen

Påstanden er notert. Det gjenstår fortsatt å underbygge den.

Vennlig hilsen
Jon Egil Brekke