Kultur i KK, Eggen og Petterson

erik ness (eness@online.no)
Mon, 16 Mar 1998 12:56:06 +0100

Jeg har ikke fulgt nøye med i debatten om filmkritikk på KK-Forum, men hadde ønska meg en littt utvidet debatt om KKs kultursider - og kanskje det er mulig nå.
Spørsmålet jeg stiller meg er: Hvilken retning og mål har sidene?
Det er ikke å forvente klare svar fra en nyansatt kulturredaktør, men jeg tror Arnljot Eggen og Per Pettersons korte kommentarer i enquetene som har stått i KK de siste to lørdagene, er et godt utgangspunkt. For dette er kulturarbeidere av det gode gamle KK-venne-slaget:
Arnljot Eggen sier bl.a.:
- Det nye formatet synes jeg er veldig all right - og mer hendig. Det er lettere å finne fram, mer orden. Men, skriften er litt liten.
- Kultursidene er ujevne akkurat nå, men det er vel en vanskelig innkjøringsperiode. Det er litt mangel på personlig stil. Skribentene bør ikke skrive for å vise hvor mye de veit. Ei heller er det nødvendig å skrive en hel side om en bok som blir slaktet.

Hva med at KK gjorde noe med skrifttypen siden flere synes den er vanskelig å lese, og desto eldre vi blir - desto vanskeligere. Det burde være en smål sak.

Det med personlig stil og det å ikke briljere. tenk om Arnljot Eggen ble tatt på alvor, at man hadde dratt hjem til han og spurt han ut om hva han tenker på konkret, få ideene hans. Og så skrivber man om det i KK etterpå sånn at leserne ser at det er bevegelse og at ting skjer.

Per Petterson sa blant annet:
Jeg håper aksjekampanja kan bidra til å gjøre KK sterkere som kulturavis. I dag er den på dette området uten retning og uten betydning.

Dette er sterk kost. Kan ikke f.eks. Trond Myklebust ta kontakt med Per Petterson og få han til å utdype hva han mener, f.eks her på KK-Forum. (Jeg vet ikke om han har internett tilgang, men disketter finnes fortsatt og Trond kan legge det ut.

Jeg skulle gjerne hørt/lest Per Ps utdyping.

erik

som minner om at selv om det viktigste argumentet for KK er at det er en unik avis, så er 5.5 millioner et nødvendig mål som bare oppnås ved at mange bidrar.
For informasjon om aksjekampanja: Se http://www.klassekampen.no