Intellektuell ronking?

Geir Sundet (geirs1@sn.no)
Tue, 05 Nov 1996 17:56:22 +0100

Jada, jada. Jeg klarte å stave meg gjennom en hel del av det siste innlegget
til Anders Ekeland, selv om det ikke var SVÆRT tilgjengelig og selv om det
var mye jeg ikke forstod. (Hva med en oversettelse, Anders?) Hva med å gå i
spissen for å gjøre ting mer tilgjengelig slik du lagde et opprop om engang
og som flere av oss skreiv under på? Dersom du da ikke vil at det bare skal
være en liten elite som skal fortsette diskusjonen og prioritere
"konstruktiv dialog med Røssaak & co mot stalinistene"? Eller har du kanskje
fått så mye kjeft for å være folkelig at du skal vise at du behersker de
vanskelige sakene du og? :-)

Jeg falt imidlertid for første setning i det nest siste avsnittet:

There's a temptation among some practical types to dismiss this all as
intellectual wanking. But I'm old-fashioned enough to think that what
intellectuals do matters a lot.

Som i oversetting må bety noe sånt som at endel litt mer praktiske folk er
frista til å avvise hele postmodernismegreia som intellektuell ronking. Men
jeg er gammaldags nok til å mene at hva de intellektuelle gjør har stor
betydning.

Jeg er gammaldags nok til det jeg og. Parola enhet arbeidere og studenter er
OK og hadde stor betydning spesielt i en periode på søtti og åttitallet i
Norge. Men hva betyr den? At arbeidsfolk bare skal diskutere postmodernisme?
At ethvert nytt innfall som oppstår i de intellektuelle miljøene skal fylle
Klassekampens spalter og totalt fortrenge arbeiderklassens kultur? At
enheten BARE skal skje på studentenes premisser? Jeg synes å huske at enhet
på klassekampens grunn også var ei parole og at studentene støtta
arbeidefolk i deres kamper!

Det som er bra med Klassekampen nå er at den forteller masse om hva slags
kulturelle saker (det påståes at) studentene er opptatt av. Selv om man
eventuelt mener at disse kulturelle retningene bare er intellektuell
ronking, så er det verdifullt å skrive om dem minst sålenge de mest
oppegående studentene sjøl mener dette er progressivt og flott. Dette vil
jeg understreke med to streker. (Hvorvidt de mest oppegående studentene
faktisk mener dette kunne være artig å få noen av dem til å uttale seg om
her i forumet. Flere skreiv vitterlig under på oppropet vårt!)
Det som til gjengjeld er dårlig med KK er at den nesten ikke skriver om
hvilken kultur arbeiderklassen er opptatt av. Det siste er for Guds skyld
ikke noe nytt som Røssaak har innført, men han retter seg klarere MOT at han
vil ha noe med "folkelig kultur, upresis og klisjéaktig", å gjøre.

Den største feilen ligger imidlertid heller ikke her, men i den ideologiske
kritikken.

Avisa har som formål å drive en seriøs, kritisk journalistikk samt
inspirere og bidra
til ideologisk kritikk, organisering og politisk kamp mot slike forhold
utfra et revolusjonært, sosialistisk grunnsyn.
=09
Hvor er den IDEOLOGISKE KRITIKKEN egentlig? Dersom avisa mener folkelig
kultur er bare dritt, var det da ikke lurt å bidra til ideologisk kritikk
utfra et revolusjonært, sosialistisk grunnsyn mot den? Og denne ronkinga?
Hva med å bidra og inspirere til ideologisk kritikk mot den? Eventuelt for
den? Istedet for bare å speile? Jeg spurte her på nettet og i avisa for
flere uker siden om redaktøren var enig med den innsenderen som mente at "en
virkelig avis for hele venstresida bør ikke mene noe. Den bør speile.
Mangfoldet! Det går ikke an å henge igjen i "forflatet politisering". Vi må
videre!" Innlegget avslutta med å foreslå nytt navn på avisa: Rød Vind, for
det ligna sånn på Rødvin.

Jo lenger tid som går, og jo mer taushet, jo større er kanskje sannsynlighet
for at en i redaksjonen sjøl skreiv dette innlegget?

Tilbake til parola enhet arbeider student. Jeg har altså understreka at jeg
synes det er viktig at avisa følger med i hva studentene, stormsvalene, er
opptatt av.
Men for å få en grunnleggende forandring i samfunnet, ikke bare i kulturen
(kulturradikalisme) må arbeiderklassen på banen for bare de er bærere av et
nytt samfunn som kan avløse kapitalismen. Jeg har i flere innlegg prøvd å få
inn et klasseperspektiv i denne debatten. Det har vært vanskelig. Det er
kanskje umoderne?
Eller er det utvikla en ny samfunnsanalyse hvor en annen klasse er den
revolusjonære? Da burde vel noe av spalteplassen brukes på å forklare denne
analysa? Eller tenker alle bare på seg sjøl, og siden nettet ikke akkurat er
overbefolka med arbeidere så gir konklusjonene seg derfra?

Tilslutt:
Ekeland skriver for noen dager siden:

Kort sagt: ingen bør kreve noe svar fra Røssaak&Co før de har lest hans bok
og Terry Eagletons "Marxist litterary critisism" (veldig kort og grei),
"Litterary Theory". En god bok om litteraturkritikk i dagspresse er "Samtale
med et svin", Cappelen, start med Thon og Rottem.

Dette synes jeg med respekt å melde er noe vås. Vi må være meningsberettiga
og kunne kreve svar fra Klassekampen uten å ha gått på studiesirkel! Det er
heller ikke alle som har prioritert å lære engelsk veldig godt. Hva med å si
at ingen har lov å mene noe om kultur før de minst har kjørt 20 trailerturer
til Italia med fersk fisk eller jobba fem år som hjelpepleier? Like våsete
det, (nesten)? :-). Tygg litt på den!

Hilsen Geir Sundet
Sundets TruckStop
http://home.sn.no/~geirs1/