Re: Kulturtaake

Jens Plahte, De Facto (jplahte@sn.no)
Thu, 31 Oct 1996 18:24:46 +0100 (MET)

Jan R Steinholt skriver om hvem som har vaert Klassekampens maalgruppe:

> Det
>framgår derimot av et framstøt i forhold til potensielle annonsører som
>Klassekampen (i samarbeid med Ny Tid) lanserte for vel et år sia. Her
>sto blant annet å lese:
>
>"Hvor møter du den største konsentrasjonen av mennesker som på en og
>samme tid er både samfunnsinteresserte, kulturinteresserte,
>kvalitetsbevisste, engasjerte, kritiske OG HAR GOD PRIVATØKONOMI?
>Gjennom Klassekampen og Ny Tid? Veldig sannsynlig!"
>Og videre: "Som annonsør i Klassekampen og Ny Tid vil du møte mennesker
>som går oftere i teater, kino og konserter, reiser mer, er mer opptatt
>av miljøvern og kvinnesak, og kjøper mer klær enn folk flest. Andelen
>høyskoleutdannede lesere er større enn både i Aftenposten og Dagens
>Næringsliv.
>En enkel konklusjon må vere at leserne av Klassekampen og Ny Tid er
>blant Norges mest oppegående og RESSURSSTERKE mennesker." (mine
>uthevelser - J.St.)
>
>Kan det sies tydeligere? Var det å lage ei avis for de ressurssterke med
>god privatøkonomi som var målet for kjempeløftet det var å realisere
>dagsavisa Klassekampen?

Kjaere Jan R. Steinholt

Er det virkelig slik at alt det som staar aa lese i annonser og reklame
faktisk er den rene og skjaere sannhet?

:-)

Jens Plahte