Re: Kulturdebatt i KK

Psycho (lie@coventry.ac.uk)
Thu, 24 Oct 1996 11:55:49 +0100 (BST)

> Har ikke universitetene, som har utdanner de fleste kulturskribenter, også
> et ansvar? Dersom man skal skrive om kompliserte emner er det ekstra viktig
> å formulere seg godt. Det lærer man i liten grad på universitetene.
>
> Dessuten _er_ det forskjell på mellomfagsoppgave og aviskronikk. Det lærer
> man ihvertfall ikke på universitetene.
>
> Alle som tar en grad ved et universitet burde kanskje skrive en popularisert
> artikkel om sitt emne, som deretter går til både språklig og faglig sensur?
>
> Et lignende system ble faktisk praktisert ved Tromsø Museum i flere tiår
> etter krigen. Museets forskere skrev den faste spalten "Gløtt fra Tromsø
> Museum" som gikk i et titalls nordnorske aviser.

Det er generelt en enorm forskjell mellom baade diskurs og innholdsomfang
i hhv. akademiske oppgaver/skrifter og avisartikler. Avisartikler, det
vaere seg kronikker, featureartikler eller vanlige nyhetssaker har i alle
(andre, i det minste) aviser en grunnregel om at formen skal vaere
omtrent slik man ville snakket paa gata (conversational style). Forsoek
paa aa legge opp en stilform basert paa akademisk diskurs og form har
sjelden eller aldri blitt mottatt spesielt godt; saa ogsaa i Klassekampen.
Hovedpoenget med spraaket som blir nytta i KK, er at det er et spraak som
vanligvis blir nytta av en noksaa snever gruppe i samfunnet
(akademikere), og er retta mot disse snarere enn mot folk flest.
Og det er vel neppe helt i Klassekampens interesse, eller?

Trygve Lie,
Undergraduate Student,
Communication Studies,
Coventry University,
West Midlands,
United Kingdom.

lie@coventry.ac.uk

---you have been mailed by Psycho