KK- Opprop - DEFINITIV VERSJON

Anders Ekeland (andersek@sn.no)
Mon, 30 Sep 1996 10:36:08 +0200 (MET DST)

(Vi bruker ikke titler, men veldig fint hvis RV og SV lag diskuterer KK og
støtter oppropet - slike gyldige organisatoriske vedtak vil bli føyd til
underskriftslista, presiser om det er styret, AU, medlemsmøte osv.)

OPPROP - UNDERSKRIFTSAKSJON

- Støtter du teksten nedenfor - send et e-brev til andersek@sn.no

- Skriv ut oppropet og vis det til andre - de som støtter det kan ringe
Anders Ekeland, 67140702

- Aksjonen går fram til tirsdag 15 oktober.

******************************************************

Klassekampen - liten og snobbete eller stor og folkelig?
--------------------------------------------------------

Vi vil med dette oppropet forsøke å stanse en meget farlig utvikling i avisa
Klassekampen: Andelen av kvasi-intellektuell tåketale i kulturstoffet er
blitt faretruende høy.

Et eksempel er omtalen av H. Blooms "The Western Canon". Man leser at Bloom
skriver "esoterisk unnvikende", at han er rabulistisk og komisk, men
samtidig "romantisk og elegisk". Vi leser om Blooms "innflytelsesrike teori
om innflytelsesangsten" og at "Jo dypere Bloom fører oss inn i litteraturen,
desto voldsommere slynger han oss ut i verden". (Jf.Victor Steins kritikk,
11.5.96)

Et annet eksempel er oppslaget om Hölderlin (10.8.96) hvor vi leser: "Det
ser vi kanskje igjen i Hölderlins berømte gåte fra Rhinhymnen, Ein Räthsel
ist Reinantsprungenes, det som springer ut av en renhet eller enhet, er et
sprang fra noe, en atskillelse eller splittelse. Men dette er også et
rytmisk sprang, for å nærme subjektfilosofien til metrikken, en innføring av
et metrum i tilværelsen. Höderlins poetikk er nemlig dominert av rytmiske
termer som cesur, progress/regress, tonens veksling etc." Andre fremmedord
en må beherske for å lese denne artikkelen, er "emfatisk, den hermenuetiske
sirkel, en ikke-descartesiansk aktivitet, eskatologi".

Et tredje eksempel er KKs intervju med J. Kristeva (27.4.96) hvor et av
spørsmålene lyder: "La oss likevel stille et kjønnspolitisk motivert
spørsmål. Du sa tidligere i samtalen at det semiotiske ikke var reservert
det feminine. Når du karakteriserer den symbolske orden som fallisk, er
dette da ikke annet enn en form for metafor? Hvorfor beholde en slik
betegnelse, som inviterer til essensialistiske tolkninger?"

Disse tre eksempelene, Bloom, Hölderlin, Kristeva er dessverre ikke
tilfeldige arbeidsulykker. Tvertimot er de typiske for mye av kulturstoffet,
både utvalg, vinkling og språkbruk. Og dessverre ikke bare kulturstoffet -
også mye av det andre "feature"-stoffet er for mye preget av forsøk på
journalistiske fiks-fakserier. Det finnes ikke noe politisk eller
kommersielt grunnlag for Klassekampen om dette kvasi-intellektuelle
snobberiet får fortsette. Derfor vil vi innstendig oppfordre de ansatte og
styret i Klassekampen til å diskutere innretninga på kulturstoffet.

Vi er også av den oppfatningen at avisa på mange andre områder er mer preget
av "journalismen" enn av vilje til å være et redskap for venstresida. Vi
oppfordrer derfor KK-redaksjonen til å ta initiativet til en diskusjon i KK om
hvordan avisa skal bli radikal, folklig og dermed stor. Det er ikke KK i
dag, noe vi sterkt beklager - og vil gjøre noe med. Vi ser fram til en helt
nødvendig debatt om avisa Klassekampen.

----

Anders Ekeland, Trond Andresen, Lars Staurset, Johan Irgens, Einar
Braathen, Terje Bongard, Geir Sundet, Hilde Torp, Tore Fjæreide, Stein
Stugu, Jon Hareide Aarbakke, Pål Hellesnes, Morten Dreier, Solveig
Mikkelsen, Espen Løken, Rune Soma, Aslak Sira Myhre, Karsten V.
Johansen, Håvard Houen, Jens Vigen, Martin Raknerud, Jan Heiret, Christian
Vogelsang, Georg Arnestad, Jens Plahte, Espen Laukeland-Stai, Magnus Engen
Marsdal, Liv Thommesen, Aslak Sira Myhre, Gunnar Aaslie, Ottar
Solberg, Grete Bull, Pål Steigan, Per Mathisen, Kari Ekeland, Frode
Mannsåker, Marit Simonsen, Bjørg Sirevåg, Tarek Yousef, Klas
Ekeland, Einar Myrenget, Toril Elstad, Wenche With, Janne Bromseth,
Espen Torgersen, Tomas Bertelsen, Gunnar Rutle, Mildrid Mikkelsen,
Terje Skog