VS: Ut av titteskapet

Truls Lie (truls.lie@morgenbladet.no)
Tue, 18 Feb 1997 23:18:54 +-100

Først, beklager sent svar.

konferansen om "Teknologi
og demokrati" i Oslo 17-19. januar; er det jeg som var borte eller dekket
virkelig ikke Morgenbladet dette?!).
(Vi har et intervju fra konferansen som snart trykkes under "nye medier".)

Truls Lie har som hovedpoeng (i Morgenbladets leder den
31.1) at regjeringa dessverre nå "tar i bruk" IT-utviklingen for å
legitimere statlig styring og kontroll. Javisst, tittelen er "Legitimering".
"Men hva med de som ikke vil kobles opp på internett? De blir nødt til det
likevel."
"Et tredje synspunkt gjelder _læringen_. Jagland vil ha alle på internett
for å gjøre undervisning og kunnskap uavhengig av tid og sted. Mens billig-
bøker og vanlig skolegang tidligere var nok for å frigjøre et lands borgere,
kreves nå en komplisert etterutdanning i data før man i det hele tatt skal
kunne lære. Rugaas blir politimester."

(Betyr det
f.eks nostalgi? Eller framskrittsoptimisme?

(Mine ledere gir ofte ikke entydige svar, men påpeker forhold.) Hovedpoenget i denne lederen er å vise at strukturelle forhold kommer en regjering med stadige legitimitetsproblemer til unnsetning. Kontroll blir nødvendig -- dvs. en legitimering av statstyring mht. eiendomsrett, demokratisk fordeling av linjenett og fremtidig tilgang til læring.
Hvis jeg er nostalgisk her, må det være gammel fremskrittsoptimisme om et fritt kommunikasjons- og kunnskapsfelleskap.

Er det
virkelig utdanning i DATA man nå trenger for å kunne lære? FRIGJØRING?
Blir Rugaas POLITIMESTER? Er dette liberalisme, eller hva da? Lie kan jo
ev. utdype poengene sine i et svar her, som en start).
Jeg tar det for gitt at man i fremtiden i større grad enn i dag, vil benytte IT som del av kunnskapstilegnelse på de fleste plan. (Faktisk hadde jeg skrevet "skolemester" i lederen, men desken misforsto...)
Å legge statsfinansiert læring/kunnskap ut på internett er en liberal tanke. Enhver kunnskapshungrig borger/arbeider i dette langstrakte land, skal faktisk da kunne ta utdannelse til en minimal kostnad, og gjerne på fritiden.

Jeg er ikke udelt positiv til læring via dataskjerm, men optimistisk på vegne av det kommunikasjonpotensiale lyd/bilde har -- dvs. den utvidede pc-bruk.

Truls Lie