fylkeskommunalt tøv

From: Karsten Johansen (kvjohans@online.no)
Date: Wed Jun 07 2000 - 20:34:41 MET DST


Forslaget om jernbane Narvik-Tromsø er en opplagt ide som burde vært realisert
for lengst. Den vil bidra til å svekke Oslos kontroll med det nordlige og
dermed skape nye utviklingsmuligheter. "Tanken" om bare godstog er typisk
norsk-fylkeskommunal økonomistisk idioti og enda et argument for å fjerne
fylkeskommunene.

Karsten Johansen

Fra dagens Nordlys:

Kun godstog til Tromsø?

TROMSØ: Tromsø bør kun få godstog dersom det skal bli jernbane til byen.
Det anbefaler Scandiaconsult i en rapport som er utarbeidet for Troms
fylkeskommune.

Av Lena Glosemeyer

– Dette er bare tull. Det er helt klart at vi må ha jernbane som kan frakte
passasjerer og ikke bare godstrafikk, sier lederen av Tromskomiteen i
Landsutvalget for jernbane, Olav Lindrupsen. Stasjon i Tromsø Lindrupsen
har kjempet for Nord-Norgebanen i 20 år. Han har aldri gitt opp kampen, men
nå er visjonene redusert til Tromsbanen, som skal knyttes til Ofotbanen ved
stasjonen i Narvik. Lindrupsen ser for seg at Tromsbanen har følgende
trasé: Tromsø-Nordkjosbotn-Andselv-Setermoen-Bjerkvik-Narvik. I rapporten,
som er utarbeidet av drammensfirmaet Scandiaconsult på oppdrag fra
fylkeskommunen, legges det opp til at Tromsbanen kun skal frakte gods.
Grunnen er at det koster mindre å bygge godsjernbane enn passasjerjernbane.
Knyttes til nasjonalhavna En bane for passasjertog krever høyere hastighet,
og må derfor unngå for bratte stigninger og krappe svinger. Slike hensyn
trenger man ikke å ta for godstog, fordi godstogene kjører saktere. Målet
med Tromsbanen er å sikre raskere fremføring av gods til og fra landsdelen.
Man ser for seg at jernbanen knyttes til Tromsøs kommende nasjonalhavn, som
skal dekke hele området nord for Lofoten. Jernbanen knyttes til Narvik, som
er tilknyttet Arctic Rail Express (ARE). Den går mellom Narvik og Oslo og
har vært en stor suksess. Knyttes Tromsø til denne banen, har byen kontakt
med hele kontinentet. Godstransport med jernbane i nord gir fiskerinæringen
bedre rammebetingelser, samtidig som det vil gi miljømessige forbedringer.
– Tog vil utkonkurrere fly Så langt er Olav Lindrupsen enig. Men han vil at
Tromsbanen også skal skysse passasjerer ut og inn av landsdelen. – Vi ser
ei utvikling der flytrafikken etter hvert blir et transportmiddel som ikke
vil ha nok kapasitet. I Europa er 30 prosent av flyene forsinket fordi det
ikke er plass i luftrommet. Det vil bli dyrere å reise med fly. Dessuten
har jernbanen en stor miljømessig fordel, mener Lindrupsen. Komitélederen
tror ikke det blir så mye dyrere å bygge jernbane for passasjertrafikk. –
Om man bygger bane for saktegående trafikk, vil man følge terrenget. Dermed
blir banen lenger – og dyrere, sier Olav Lindrupsen. Ble lovet firefelts
veg Han er imidlertid glad for at et samlet fylkesting står bak ønsket om å
realisere Tromsbanen. – Men nå må det skje noe. Jernbane til Troms har vært
vurdert i mer enn 100 år, uten at vi har kommet videre. I 1962 ble
Nordlandsbanen bygget ferdig til Bodø. Da ble det gjort et stoppvedtak for
videre jernbane nordover. Grunnen var at de sentrale myndigheter lovet oss
en firefelts motorveg fra Bodø til Kirkenes. Det må være skoleeksempelet på
politikerne sin lov og lyg-mentalitet, sier Lindrupsen. Åpning i 2015 Målet
med rapporten fra fylkeskommunens side er å få synliggjort nødvendigheten
av Tromsbanen. Håpet er at planene inkluderes i Nasjonal Transportplan
2002-2011 som sluttbehandles av Stortinget til høsten. Om det skjer, kan
Tromsbanen i beste fall åpnes i 2015.

Nordlys © 06.06.00



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Aug 03 2000 - 10:25:51 MET DST