Om det ekstatisk intetsigende

Karsten Vedel Johansen (kvjohans@online.no)
Mon, 30 Aug 1999 20:40:03 +0200 (MET DST)

At Norge og Skandinavia er redusert til et off-off-off-broadway i
"kulturell" henseende kommer ingen steder så tydelig frem som i bigotteriets
topp-show: den årlige Amanda-utdelingen, hvor forsøket på å kopiere big
brother slår ut i den totale amatørismes og smaksløshets delirium tremens.
Det mest trendy ordet i Oslo 1-3-jetsettets hotte vokabular er "sexy".
Innholdsmessig betyr dette i Oslo-1-3-verdenen noe i retning av det som på
proletardansk heter "narrefisse". Det kan beskrives som en voldsom
overeksponering av noe som i matematisk språk kalles den tomme mengden.
Ufattelig mye skrik og helt minimalt med ull, og den ull som eventuelt fins
er rein steinull. "Sexy" er blitt et kodeord som signaliserer overgangen fra
en samfunnsmessig og restdemokratisk offentlighet til et brutalt
maktfråtseri: palassenes kannibalisme. Amerikansk fribryting erstatter
politikk i en modernisert og neoliberal fasciseringsprosess som vi nå ser
det i både USA og Russland. Intet er i denne forstand mer sexy enn Al
Capones underverden (men det er jo bare "gøy" inntil aksjene faller og man
selv får en kule eller ti - jvf. hvor "gøy" de har det på visse skoler i USA).

Jeg har i helga deltatt i litt valgagitasjon her i Gausdal, traust, jordnært
og menneskelig. Alle de politiserende er med få unntak litt forlegne over å
fremstå med meninger de ferreste helt har forstått, men de samme er sosiale
og ansvarlige vesener, helt motsatt av hva den politikerforakt journalismen
og TV-politikken sprer sier. Når man da etter dette intetanende og i godt
humør begår en dumhet og slår på TV'en og havner midt i Victoria Svullbøs
(eller var det fru Elsebeth Hagenslikkers?) virtuelle blotting/onani med
finansielitens sexsymbol Jens Torvaldsen (Stoltenfryd) som dildo i en liten
smaksprøve på ekstatisk intetsigende fantasiløshet i Amanda"showet" må jeg
si at det koster å beholde humøret. Selv valgte jeg uhyre raskt å slå av i
rent selvforsvar mot dette Jante-og-Se-og-Hør-vrøvlet som overgikk selv de
verste bilder av det norske Arbeiderparti i Georg Johannesens "Romanen om
Mongstad". Hysterisk eksalterte og grenseløst asosiale og selvopptatte
norske amatørskuespillere har uforlignelige rollemodeller i danske Ghita
Nørby og hennes åndelige mor Bodil Ibsen, folk som har gjort hva de har
kunnet for å redusere skuespillkunsten til et spørsmål om anstrengte og
anstrengende grimaser hos private småborgere som spiller sitt eget
speilbilde og samtidig har mistet evnen til å være seg selv. Det er tydelig
at TV/NRK sliter noe helt kolossalt for å være hippe og verre og verre blir
det. XL-TV er de eneste som har skjønt dette ved skånselsløst å parodiere
denne ufrivillige parodien. De opptredende er alle ubevisste pasienter i
Marienlysts gjøkereir som til forskjell fra det eldre i filmen er
helt uinteressant.

At dagens tredjerangs overklasse aldri blir trøtt av å vise fram sin
kulturelle armod (mens vulgariteten og pengene fins i rikelige mengder) i en
gruoppvekkende studentikos revival av føydalismen i den tro å være
finkulturelle burde snart foranledige et opprør fra de sterke kulturkreftene
som vitterlig finnes her. Odd Børretzen trengte bare vise sitt ansikt i
muzakk-shovet for å få fram hvor dumt og platt det er. Opprøret begynner med
av-knappen, bruker mange nok den tvinges de til å skru igjen de offentlige
pengekranene til dette pubertale tøvet.

Nå spilles Strindbergs "Spöksonaten" i norsk versjon på radioteatret - P2 på
sitt beste. Her får vi sannheten om frøken Svullgaritetsbø og alle de andre -
hvordan de blir, når de blir gamle og tannløse (hvis de kommer så langt). Da
kommer faen og tar dem.

Vh. Karsten Johansen