Posten skal fram -- fort og gratis. I storbyene...

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Wed Dec 13 2000 - 21:12:05 MET


"- Bor du i storby og handler varer gjennom Postens nettmarked
Escape får du pakken på døra gratis. Bor du i andre byer eller på landet
må du betale blodpris i frakt."

Ikke akkurat noen bombe dette, vi har alle skjønt hvor det bærer hen
med landets gamle og kjære samfunnsbedrifter. For bare få år siden
nøt de tillit og respekt i overflod, de var ELSKA av folket! Så mye
at det ble et uttalt problem -- "NSB har for mange elskere" sa en
av dem som møtte motstand mot "moderniseringsprosessene" vi
etterhvert har sett de (bokstavelig talt) dødelige fruktene av.

Nå er ikke de mange elskerne noe stort problem lenger, hverken for
Posten eller NSB. Fort gjort!

NSB lanserte nylig "Signatur" og andre flotte kvasi-progressive nyord.
Ny-hippe Postens nye prosjekt bør kanskje få navnet "Urban Escapism"?

Bjarne Nærum
-------------
Posten subsidierer storbypakker
http://www.computerworld.no/cwi.nsf/Alle/F/3556E013.12.2000

Bor du i storby og handler varer gjennom Postens nettmarked Escape får du pakken på døra gratis. Bor du i andre byer eller på landet må du betale blodpris i frakt.

15. november satte Posten opp prisen for sending av vanlige pakker med over 50 prosent. I desember lokker samme selskap kunder med gratis leveranser på døra.

Forutsetningen er at pakken er handlet gjennom Postens nettmarked Escape, og at kundene bor i Oslo, Stavanger, Bergen eller Trondheim. Tilbudet skal lokke nye kunder til nettmarkedet.

Kunder som bor utenfor de fire største byene kan handle gjennom Escape, men hjemsendelse av pakker for dem er langt fra gratis. Isteden må de betale mellom 65 og 110 kroner hvis det er en Norgespakke. For en vanlig pakke på under ti kilo må de betale 85 kroner. Før 15. November kostet det 55 kroner å sende samme pakke.

- Finansierer Posten oppbyggingen av sin e-handelsløsning ved å sette opp prisen på distribusjon av andre pakker?

- Overhodet ikke. Det finnes ingen former for kryssubsidiering, sier administrerende direktør Eli Andersen i Escape.

Minst 35 millioner
Posten har dyttet minst 35 millioner kroner inn i Escape.Utviklingen av nettstedet har kostet rundt ti millioner kroner. I tillegg kommer lansering, markedsføring og andre driftsutgifter for et ukjent antall millioner. Selskapet gikk med dundrende underskudd i fjor, og vil gå med underskudd også i år. En årsak er gratis hjemkjøring av pakker.

For et drøyt år siden lanserte Posten Fjernhandel, nå Posten Logistikk, Escape - et kjøpesenter på nettet. 21 butikker med elleve vareslag er knyttet til markedet, blant dem Riktige Leker, FotoKnudsen og Young Einsteins.

- Vi ser betydelige forretningsmuligheter i den nye økonomien. Gjennom Escape ønsker vi å bygge opp vår markedsposisjon, sier direktør Bernt Reitan Jenssen i Posten Logistikk, som eier Escape.

Gratistilbudet annonseres nå på internett og med helsides annonser i landets største aviser. Budbilfirmaet IL-X, som er 60 prosent eid av Posten, står for utkjøring. Budbilformaet ble delvis kjøpt av Posten i forbindelse med oppbyggingen av Escape.

Flere forklaringer
I følge Andersen har IL-X bare utkjøring i de fire største byene. Det forklarer hvorfor befolkningen i flere byer ikke kan få den generøse julegaven fra Posten, sier hun.

Reitan Jenssen i Posten Logistikk har en annen forklaring. Gratistilbudet må oppfattes som et stunt for å få volumet opp. Volumet er i de store byene.

- Så lenge volumet er lavt blir tjenesten dyr. Det blir spennende å se om det er distribusjonskostnadene som har begrenset e-handelsveksten. Det blir tilsvarende spennende å se om vi nå får fart i markedet, sier han.

Formelen til posten er enkel. Få kunder er lik høye distribusjonskostnader som er lik høye priser som igjen betyr lavt volum i Reitan Jenssens regnestykke. Folk i mer grisgrendte strøk bør derfor ikke se sin netthandels-framtid for lyst i møte.

Eli Andersen i Escape forteller at tilbudet om hjemkjøring vil bli utvidet etter hvert som IL-X bygger opp en tilsvarende tjeneste i andre byer. Om utkjøringen vil forbli gratis er et annet spørsmål.

Det hun glemmer å si er at IL-X også kjører ut i Drammen, Brevik og Kristiansand. Der får ikke folk gratis utkjøring av Escape-varer på døra.

Provisjon
IL-X gjør ikke jobben gratis, men direktør Andersen ønsker ikke å gå ut med hvor mye selskapet må betale for distribusjonen.

Computerworld har imidlertid undersøkt hvor mye IL-X vanligvis tar for utkjøring. Regnestykket er komplisert. Enkelt forklart tar selskapet 104 kroner og oppover per utkjøring. En vanlig kundeutkjøring fra Oslo til Lillestrøm koster 312 kroner pluss moms.

Gratis utkjøring kan finansieres gjennom selskapets driftsmidler og provisjoner fra butikkene og andre løpende inntekter. Andersen ønsker ikke å si hvor mye Escape tar i provisjon for bruk av nettmarkedet i dag.

- Det er et forhold mellom oss og den enkelte butikk, sier hun.

Store utgifter
Andersen ønsker ikke å gå nærmere inn på årets omsetning. Heller ikke hvor mange kunder som har handlet. Hun nøyer seg med å si at nettmarkedet har tatt seg opp til 8.000 unike besøk på én dag. Daglig omsetning kan komme opp i 100.000 kroner nå før jul, forteller hun.

En pakke med varer for 500 kroner kan bli sponset med minimum 104 kroner, eller 20 prosent og oppover. Med 200 pakker hver dag utgjør rabatten fra 20.800 kroner og oppover. Med utgangspunkt i en gjennomsnittlig fraktkostnad på 300 kroner, vil den daglige rabatten komme opp i 62.400 kroner. Det betaler skattebetalerne!

Posten spyttet 25 millioner kroner inn i Escape ved årsskiftet. Det er disse millionene som finansierer gratis utkjøring, forteller Andersen. Hvor mye som er igjen av Postens driftstilskudd vil hun ikke ut med.

Eli Andersen regner med at nettmarkedet Escape, som har sju ansatte, vil gå i pluss i løpet av to til tre år.

(Robert Sørensen)
------------



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 18 2001 - 10:59:33 MET