Re: Haukeli-banen og miljøetDate : Tue, 25

guttorm4@online.no ("guttorm4@online.no")
Tue, 25 May 1999 23:18:58 +0200 (MET DST)

>Så kjem me til innsparingane. Dersom ein del av flytrafikken, eller rettare
>skrive den flytrafikken som ikkje kan unngåast, i staden kan lokkast eller
>dirigerast over til tog, er det sjølvsagt ei viktig miljøvinning. Om me får
>opplysningar om utviklinga i innanlandsk flytrafikk i land med og land utan
>høgfartstog, kan me få ein peikepinn på om dette er ei sannsynleg utvikling
>og om det er grunn til å tru at denne endringa i trafikkmønster blir så stor
>at ho meir enn veg opp det auka energiforbruket bygging av høgfartsbanen
>medfører. Så eg vonar Sørnorske høgfartsbanar kan gi informasjon om dette.

>Olav Randen

Svar: Ja , det finnes helt klare konkurransesammenhenger mellom tog og fly.
Allerede den første høyhastighetsbanen mellom Paris og Lyon "utkonkurerte"
flyet. Vårt nærmeste eksempel er Stokholm-Gøteborg hvor flyet også taper.
På seminaret til Sør-Norske Høgfartsbaner la både Franske, Tyske og Danske
togfolk fram tall som var svært like. Konkurransen dreier seg alt vesentlig
om tid. For reisetider på tog over 4 timer ( 4 timer og 20 minutter) har
tog lav konkurranseevne (under 20% av markedet) og forkortinger på tider
som er lenger enn dette har nesten ingen betydning. (F.eks tidsreduksjon
fra 6 til 5 timer betyr at nesten ingen slutter å fly.) Når reisetiden med
tog synker fra i overkant av 4 timer og nedover mot 3 timer stiger antall
som går over fra fly dramatisk og flater ut i nærheten av 90% under 3 timer.
(De siste 10% er mye overgangsreisende med fly som er vanskelig å vinne
uansett) Forskeejllene i erfaringer fra de 3 landene var så små at alt
tyder på at dette er et nokså sikkert holdepunkt. I 1998 var det 1,4
millioner flyreisende mellom Oslo og Bergen aleine. Med Haukelibanen skulle
nesten 1,3 millioner forsvinne. Legg til trafikk Haugesund-Oslo,
Haugesund-Bergen, Stavanger-Bergen, Stavanger-Oslo og se på CO2-regnskapet.

Geir Christensen

-- 
- guttorm4