Blir Bergensbanen nedlagt?

guttorm4@online.no ("guttorm4@online.no")
Sun, 23 May 1999 12:29:32 +0200 (MET DST)

Etter som jeg ikke har fått Lørdagsklassekampen i dag har jeg ikke sett hva
Ueland sier der. Men debatten om Jernbane på forumet vil jeg gjerne
kommentere fra en litt annen vinkel. Her Jernbanedrift noen framtid i Norge?

Bergensbanen foran nedleggelse?

I Europa gjennomgår Jernbanen en rivende utvikling. I Norge er store deler
av Jernbanen under avvikling. Det blir fortalt morsomme historier om når
bilinteresser kjøpte opp og nedla kollektivtrafikk i California på
30-tallet. En lignende kampanje pågår praktisk talt i Norge i dag fra fly
og bilnæring mot Jernbanedrift.

Ueland gjentar til det kjedsommelige at NSB ikke skal konkurrere med fly,
men være best underveis. Opseth fikk gjennom Stortingsmelding dette
nedskrevet i form av at Jernbanens konkurransefortrinn er på avstander opp
til 40 mil. Det vil si at NSB ikke skal konkurrere på endestasjonene
mellom Oslo og Bergen, Stavanger, Trondheim, Stockholm eller København. Og
ikke mellom Bodø og Trondheim. Bare underveistrafikk. Hva dette betyr
framgår av NSBs egene beregninger av kundegrunnlaget. På Bergensbanen er noe
slikt som 95% av kundegrunnlaget endestasjonstrafikk (StorOslo til
StorBergen) Ca 5% av de reisende starter eller stopper lengre reiser i
Hønefoss, Hallingdalen eller Voss. På de andre strekningene er det ikke så
mye bedre forhold.

Når du «alle» hevder at Togets konkuransestyrke er å kunne transportere
store menneskemengder går det ann å begynne å lure på hva som foregår.
Togdrift krever store investeringer, men koster lite ekstra for flere
passasjerer. For tiden skjerpes konkurransen i transport på alle kanter med
liberaliseringen som foregår. De som skal overleve må øke
konkurranseevnen dramatisk. For tog dreier dette seg mest om å skaffe flere
passasjerer. Dette lar seg ikke gjøre underveis, rett og slett fordi det er
så få potensielle kunder der at Togdriften på sikt ikke kan leve av disse om
en så vant 100%.

Dette er bakgrunnen for at NSBs gamle direktør, har uttalt at Bergens- og
Trondheimsbanen kan håndteres opportunistisk en 10 års tid. Og at lederne
for transportbedriftenes fellesorganisasjon går ut å sier at NSB bør holde
seg til det som er noen vits, Lokal- og intercitytrafikk.
Her spår altså sentrale folk i transportnæringen at fjerntrafikken( Mellom
Storbyene i Sør-Norge) vil forsvinne fra NSB. Med dagens politikk tyder
alt på at de får rett. Ueland har så langt blånektet å svare på hva slags
kundegrunnlag hans fjerntog skal leve av.

Godstrafikken krever vel at sporene blir beholdt, har jeg møtt som
innvending. Men bare i 1998 hadde NSB 10% reduksjon i godstrafikken.
Når enda lengre trailere ble godkjent på vei, gikk NSB selv ut å sa det
truet NSBs muligheter til å overleve som godsbedrift. 10% tap er mye verre
enn tallene skulle tilsi, fordi også godset vårt er preget av store faste
kostnader og liten ekstra kostnad pr. Tonn. Når last forsvinner blir det
færre å dele faste kostnader på slik at prisene presses opp. At vi om 10
år har noen vesentlig godstrafikk på jernbane er altså langtfra sikkert.

Dette er et resultat av at togtrafikk ikke er konkurransedyktig sier
Høyre/Fr.P og ønsker avvikling. Dette er et resultat av manglende
framtidsretting og investeringer sier jeg. Samt av subsidiering som er
større for trailernæring og fly en tog. ( Trailere betaler ikke vesentlig
andel av veibygging og flyene er fritatt for drivstoffavgift. For dem er det
helt avgjørende)

Er det ok for kommunister at trafikken overlates til fly og vei? Hvis ikke
må vi angripe dagens transportpolitikk og legge fram alternativer.
Sør-Norske Høgfartsbanar sitt prosjekt kan oppfattes som et slikt mulig
alternativ.

-- 
- guttorm4