"WHAT AMERICA IS ALL ABOUT"

Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Wed, 05 May 1999 12:42:40 +0200

Har noen lest den fabelaktige Sci-Fi-romanen SPACE MERCHANTS av Frederik
Pohl og Cyril M. Kornbluth? Boka er skrevet på 50-tallet og er en dystopi
(svart framtidsvisjon) av en verden som er fullstendig overtatt av svære
reklamebyråer(!). Samfunnet er fullstendig gjennomsyra av reklame og
markedsføring, i alle sammenhenger. Boka er full av spådommer som har vist
seg å slå til. I dette samfunnet er "salg" den høyeste form for kultur.
Barna sosialiseres til å røyke og å drikke kaffe gjennom reklame. Det finnes
egne barnesigaretter ("kiddiebutt"(!)), og både disse og kaffen er tilsatt
et svakt narkotisk stoff som gjør at ungene vil ha mer når de først er hekta.

Jeg kom til å tenke på denne boka da jeg så det jeg har vedlagt, som
omhandler nye tilbud om aksjehandel via nettet, og kritikk fra
børskommisjonen av noen nett-meglerfirmaer for misvisende reklame.
Intervjuobjektet representerer et av de kritiserte firmaene, og forsvarer seg.

Merk de utsagn fra intervjuobjektet som jeg har framhevet!

Trond Andresen

>Fra http://www.cnnfn.com/digitaljam/9905/04/levitt/
>
> SEC chief blasts day trading
>
> Levitt decries 'gambling,' tells online soap
> sellers to get in line with ads
>
> Richard Strauss, a brokerage analyst for Goldman,
> Sachs & Co., said brokerages that want to compete
> with Charles Schwab, which dominates the online and
> discount U.S. market, need to differentiate themselves
> somehow.
> "BUILDING BRAND NAME IS KEY. THAT'S WHAT AMERICA
> IS ALL ABOUT," Strauss said. Schwab (SCH) already has
> offices throughout the country while competing online
> services can only spread their message through
> commercials.
> He expected the advertising to die down as the
> boom in new accounts slows. "Clearly we are going
> through something of a cultural phenomenon here," he
> said. "To have all that information in front of you and to
> be able to control your destiny is appealing."
> But ultimately the product is what sells on-line
> brokerage services, he said, not the advertisements.
> "Hopefully people are smart enough to know that it's a
> commercial. AND THAT'S ALSO WHAT AMERICA IS ABOUT,
> RIGHT, HAVING GOOD COMMERCIALS."