Re:_Rambouillet-løgnen

Knut Rognes (knrognes@online.no)
Tue, 13 Apr 1999 19:45:31 +0200

KK-Forum,

KVJ skrev 22:48 12.04.99 +0200:

>Det viser seg nå at sannsynligvis hverken den tyske utenriksministeren,
>ledende medlemmer i De Grønne eller de fleste tyske forbundsdagsmedlemmer
>kjente innholdet i det avtaleutkastet som ble brukt som ultimatum i
>Rambouillet (Husk: NATO er en "demokratisk" organisasjon). Faktisk innebar
>denne ultimatumsavtalens punkter 6, 8 og 10 fra det militære annex B, som
>første gang ble offentliggjort av "taz" at det ikke var snakk om, slik det
>hittil er blitt fremstilt, stasjonering aven internasjonal
>"fredsimplementeringstyrke" under NATO-ledelse i Kosovo. Det som ble
>krevd var _stasjonering av en NATO-styrke i hele den jugoslaviske
>forbundsrebublikken utstyrt med de facto uinnskrenka maktbeføyelser svarende
>til de til en okkupasjonshær_. Utenriksministeriet i Bonn henviser
>journalister som vil informeres til taz, og først etter offentliggjøringen i
>taz ble teksten på forlangende utlevert til forbundsdagsmedlemmene.

Tekstene har vært tilgjengelig på internett en stund, f.eks.

http://www.kosovainfo.com/english/politics/990305-peace.htm
eller
http://www.balkanaction.org/paper/kia299.html

og paragrafenes engelske tekst vil kanskje være greie å lese:

6. a. NATO shall be immune from all legal process, whether civil,
administrative, or criminal.

b. NATO personnel, under all circumstances and at all times, shall be
immune from the Parties [The Federal Republic of Yugoslavia
The Republic of Serbia, Kosovo, KR's anm] jurisdiction in respect of any
civil, administrative, criminal, or disciplinary offenses which may be
committed by them in the FRY. The Parties shall assist States participating
in the operation in the exercise of their jurisdiction over their own
nationals.

c. Notwithstanding the above, and with the NATO Commander's express
agreement in each case, the authorities in the FRY may exceptionally
exercise jurisdiction in such matters, but only in respect of Contractor
personnel who are not subject to the jurisdiction of their nation of
citizenship.

8. NATO personnel shall enjoy, together with their vehicles, vessels,
aircraft, and equipment, free and unrestricted passage and unimpeded access
throughout the FRY including associated airspace and territorial waters.
This shall include, but not be limited to, the right of bivouac, maneuver,
billet, and utilization of any areas or facilities as required for support,
training, and operations.

10. The authorities in the FRY shall facilitate, on a priority basis and
with all appropriate means, all movement of personnel, vehicles, vessels,
aircraft, equipment, or supplies, through or in the airspace, ports,
airports, or roads used. No charges may be assessed against NATO for air
navigation, landing, or takeoff of aircraft, whether government-owned or
chartered. Similarly, no duties, dues, tolls or charges may be assessed
against NATO ships, whether government-owned or chartered, for the mere
entry and exit of ports. Vehicles, vessels, and aircraft used in support of
the operation shall not be subject to licensing or registration
requirements, nor commercial insurance.

Knut Rognes