Bil mot PC, Microsoft mot General Motors...

Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Wed, 7 Apr 1999 23:14:07 +0200

Kampen mot Microsofts tilnærmede monopolsituasjon pågår nå på mange
fronter. Og LINUX, det stadig bedre og mer utfordrende, for ikke å snakke om
idealistiske, "open source"-alternativet til MS-Windows, får mer og mer vind i seglet.
Mange burde nå vurdere sterkere å gå over til LINUX, som Tron Øgrim i
gårsdagens KK anbefalte (nynorsk)kommunene å gjøre. LINUX kan være veien
å gå, om man ønsker seg ut av BlauteBills klamme grep.

Fra El & IT Forbundets blad "Nettverk" har jeg sakset denne søte, lille historien,
om da Microsoft-sjefen og USA's rikeste mann - Bill Gates - holdt foredrag på
en stor datamesse hvor flere av tilhørerne kom fra bilprodusenten General
Motors (GM). Gates kom da med følgende sammenlikning:
- Hvis GM hadde hatt samme teknologiske utvikling som IT-industrien, ville vi i
dag hatt biler som kostet 25 dollar og som kunne kjøre 1000 miles på en gallon
(3,785 liter).

En av GM-sjefene svarte med denne kommentaren:
- Hvis GM hadde utviklet sin teknologi på samme måte som Microsoft, ville bilene
i dag hatt følgende egenskaper:
- Bilen din ville vært utsatt for en uforklarlig ulykke to ganger om dagen.
- Du ville måtte kjøpe ny bil hver gang markeringsstripene på veien ble malt på nytt.
- Bilen ville av og til kjøre av veien helt uten grunn. Dette måtte man bare godta,
starte bilen på nytt, og kjøre inn på veien igjen.
- Noen ganger, for eksempel i venstresvinger, ville bilen kjøre rett fram og nekte å
lystre. For å fikse dette, måtte man rett og slett skifte motor.
- Bilene ville ikke bli levert med mer enn ett sete, og man måtte velge mellom
”Car95” og ”CarNT”. Ekstraseter måtte man bestille hver for seg.
- Konkurrentene ville laget biler som gikk på solenergi, kjørte fem ganger raskere
og var to ganger lettere i vekt. Men de ville ikke få lov til å benytte mer enn
fem prosent av veien.
- Kollisjonsputen ville spørre ”Er du helt sikker?” før den åpnet seg.
- Av og til ville bilen låse seg helt. For å fikse dette, ville trikset være å dra i
dørhåndtaket, samtidig som man vrir om tenningsnøkkelen og holder en hånd
på antenna.
- Hver gang GM ga ut en ny modell, måtte alle førerne lære å kjøre på nytt, fordi
ingen ting fungerte helt som på den forrige modellen.
- Til slutt: Man ville måtte trykke på ”Start” for å stoppe motoren.

Denne "punktlista" kunne sikkert utvides,
noen gode forslag?

Mvh. Bjarne Nærum