Rena Karton og Bengtsfors, hva skjedde?

Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Wed, 7 Apr 1999 20:09:17 +0200

Jeg skrev mandag om det lille tettstedet Bengtsfors (like øst for riksgrensa) - se
http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/kk-f/fra050199/0676.html - der
hjørnesteinsbedriften Lear Corporation, som monterer bilseter for Volvo og som
var en del av Volvo før den kom på amerikanske hender i 1992, nå skal nedlegges.
Hver femte arbeidstaker i kommunen rammes direkte og mister jobben når de
853 arbeidsplassene blir borte. I tillegg kommer endel andre som rammes indirekte,
bl.a mindre, lokale underleverandører og ansatte innen handel og service.
Mellom 1100-1200 totalt.

Men så griper altså Næringsministeren og andre "gode hjelpere" inn, ny bil-
produksjon planlegges og det ser ut som om optimismen igjen er tilbake på stedet.

Det går kanskje an å kalle dette et Rena Karton i større målestokk, skrev jeg.
Rena og Bengtsfors: To småsamfunn på hver sin side av grensa mellom Norge og
Sverige, hhv. rett utenfor og rett innenfor EU.

I dag trykkes imidlertid en NTB-melding om Rena i både KK og Aftenposten - på web
med div. bakgrunnsstoff, se: http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/d75969.htm
Det er nå helt klart at tida er ute for Rena Kartonfabrik. Her kunne altså ingen
Næringsminister bidra med noe?

Nå vil Motorcompaniet AS demontere utstyret ved fabrikken for videresalg,
etter at Sparebanken Hedmark (som har tapt 15-20 millioner) gjennom vel fem måneder
har forsøkt å finne nye eiere som kunne gi hjørnesteinsbedriften i Østerdalen nytt liv.

Ordfører Åse Grønlien Østmoe i Åmot var den første i lokalsamfunnet som fikk beskjeden
om at alt håp er ute. - Det er usigelig trist og bittert. Jeg hadde et håp helt inntil det siste,
fordi jeg visste at det var seriøse interessenter inne i bildet, sier hun til NTB.

For Åmot kommune er situasjonen vanskelig. Ledigheten er høy og sosialkontoret har nok
å henge fingrene i. - Vi må nå få omstillingsmidler slik at vi kan få flere tilbake i jobb igjen.
Men hva det skal satses på, er uvisst. Vi må nok se nærmere på hvordan Askim og andre
lokalsamfunn har taklet situasjonen etter tilsvarende bedriftsnedleggelser, sier
Åse Grønlien Østmoe til NTB.

Hun bør kanskje også ta turen over til Bengtsfors? Kan vi lære noe av å sammenligne
utviklingen på de to stedene? Selv om produksjonen var innenfor ulike bransjer. Hva sier
de to eksemplene om den globaliserte kapitalismen, og om hvordan den ev. (ikke) kan
møtes? Fagbevegelsen har deltatt i Bengtsfors, hvordan? Har EU-grensa mellom Rena
og Bengtsfors hatt noen betydning? Hva har svenske myndigheter ev. foretatt seg, som
ikke også de norske kunne for Rena?

Garvik eller andre på KK-forum vil muligens svare med at dette er "gnåling", men det er
kanskje noen der ute som har noe annet å komme med: Jeg tipper det er noen av dere
som kjenner begge disse tilfellene/stedene bedre enn meg. Dette kan kanskje også
være et tips til KK. En artikkel om dette? Hva med å intervjue fagforeningslederne og
ordførerne begge steder?

Bjarne Nærum