Jeg har tidligere benyttet et bilde av Nietszche og Guds død. Jeg mener
den fremdeles er adekvat. Alt for mange sluttet seg til ml-bevegelser ut
fra et håp om fyrtårnene, på samme måten som for eksempel de amerikanske
trottene i Socialist Workers Party i dag lever og ånder på Cubas
eksistens. Etter fyrtårnenes uomtvistelige død, oppstår et kaos. Det
sentrale blir å bryte gjennom disse fyrtårnene og hele den
"marxistisk-leninistiske" teologi som har oppstått som forsvar for ymse
handlinger. Der Nietzsche brukte begrepet "overmenneske", om personene
som overvinner dette kaoset, har jeg liten tro på FIs og trotskismens
overlevelsesevne.
Verden i dag er langt mer enn Europa. I Kurdistan og store deler av
India blir frigjøringsbevegelsene ledet av sterke maoistiske partier. I
Nepal satt maoistpartiet med regjeringsmakten for noen år tilbake. I
Kurdistan samlet albansk-orientert ungdom 4000 folk til leir i sommer.
Dette har sammenheng med at den kinesiske maoismen eller annen "tredje
verden-marxisme" hadde og har en langt bedre befatning med virkeligheten
i disse landene enn det har i Norge.
I Norge kan vi ikke adoptere den kinesiske folkekrigen,
tre-verden-teorien o.l. Skal vi gjennomføre revolusjon i Norge trenger
vi en marxisme basert på norske forhold. Dette er imidlertid intet
argument for å gå inn for trotskistisk teori og praksis. Men selvsagt
heller intet argument for å gå inn for maoismen eller noen annen
retning. Det man må se på, er essensen i det man bedriver. Derfor er en
revitalisering av marxistisk teori avhengig av en kritisk gjennomgang av
all marxistisk teori, eventuelt teologi.
Og i denne sammenhengen nytter det ikke å henvise til relativ styrke
innen en marginalisert venstreside.
--- Mathias