Re: kampen mot idioti i Norge

Oyvind Eide (oyvind.eide@ub.uio.no)
Tue, 29 Sep 1998 19:17:47 +0200

Jeg synes Knut Johansen tar opp et interessant poeng. Det er en helt ny
situasjon at hele befolkningen skal lære gjennom et skolesystem som baserer
seg på formidling av teoretisk kunnskap. Man skal ikke gå mer enn hundre år
tilbake i tid før en stor del av befolkningen lærte det meste av den
kunnskapen de trengte for å fungere i samfunnet og skaffe seg selv og
familien nok til å overleve gjennom det som nå kalles "learning by doing".

Kan ikke en av grunnene til at så mange ungdommer føler seg overflødige og
unyttige være at de ikke produserer? At man har gått altfor langt i det
idealistiske mål om å avskaffe barnearbeid? Kunne man tenke seg at
ungdommer er i klasserom og arbeider utenfor (med hva?) like mye og kanskje
får med seg et bredere spekter av kunnskap?

Jeg har en kamerat som såvidt holdt ut ni års teoretisk utdanning så han
kunne komme seg inn på en gammeldags yrkesskole. Han er i dag en dyktig
fagarbeider. Hadde han klart tolv år?

Selvsagt skal man ikke generalisere ut fra slike enkelttilfelle, men jeg
tror ikke det er spesielt enestående.

Og en tro skal man jo ha.

Øyvind Eide