Re: kampen mot idioti i Norge

Jorunn Folkvord (jfolkvor@online.no)
Mon, 28 Sep 1998 22:36:48 +0200 (MET DST)

Karsten Vedel Johannesen skrev blan annet dette

>En professor i "spesialpedagogikk" ved navn Edvard Befring har fremsatt
>forslag om at all matematikkundervisning skal avskaffes i norsk skole.

og dette

>Professor E. Befring er
>utdannet (dvs. avdannet) av NRK. Han er en ektefødt norsk spesialdemokrat
>med pedagogisk amputert hjerne, amputasjonen var hans svennestykke.

og dette

>Befring mener matematikkundervisning er for anstrengende for de stakkars
>elevene, de må jo lære å tenke logisk, og det er åpenbart for mye forlangt.

Det er tydelig at ikke Johansen har satt seg særlig nøye inn i hva Befring
egentlig mener. Nå har ikke jeg fulgt nøye med i Befrings siste utspill, men
veit litt mer om hva han står for fra andre ting han har skrevet. Johansen
får det til å se ut som om Befring vil skåne norske barn og ungdommer fra
matematikkens vansker. Etter hva jeg har forstått, er Befring for å fjerne
matematikken som eget fag, og heller integrere denne undervisninga i andre fag.

Tanken om å løse opp fagskillene i skolen ser ikke jeg på som en
kunnskapsfiendtlig tanke. Snarere tvert imot mener jeg dette er en måte å
sette fokus på at kunnskapen man tilegner seg i skolen er en del av
virkeligheten, og ikke bare tilfeldige bruddstykker av undervisning gitt i
bolker på 45 minutter. Matematikkfaget som det fungerer i dag, skaper
"mattehat" hos mange elever, og tar fra dem troen på at de kan både lære og
bruke matte. Dette er fordi matematikken er isolert fra virkeligheten. jeg
tolker Befring slik at han ønsker at elevene skal få mer kunnskap ikke mindre.

Jeg skulle også tro at Johansen er enig med meg i at kunnskap som ikke er
knytta til den virkelige verden, eller som man ikke klarer å benytte seg av,
i det lange løp er ubrukelig kunnskap.

Jorunn Folkvord