Re: Et sosialt allemannsnett?

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Sun Nov 14 1999 - 02:05:24 MET


For eventuelt interesserte: Her litt mer om "allemannsnettet",
"teknologirådet" og såkalte "offentlige servicekontor" (OSK).

Det nevnte KK-oppslaget om det nå igangsatte arbeidet med et sosialt
"allemannsnett" i Norge, ledet av Kristen Nygaard, kan leses her:
http://www.klassekampen.no/cgi-bin/nyheter.pl/1999/11/1203.html

Pressemelding fra komm.dep om "Den digitale allemannsretten" her:
http://odin.dep.no/html/nofovalt/pr-meld/krd/1999/k4/991111.html

Samt tidligere omtalte oppslag i hhv. Aftenposten og Computerworld:
http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/d109323.htm
http://www.computerworld.no/cwi.nsf/Alle/F/FC2A0011.11.99

Jeg har også nevnt det nye Teknologirådet, som kanskje bør knyttes
til et sosialt tekno-prosjekt som dette. Rådet, som ble oppretta i vår og
som bl.a. skal "skape en informert offentlig debatt", har dessverre vært
helt usynlig hittil. Det ble ved oppstarten presentert slik:

"Å vurdere etiske, sosiale, miljømessige og økonomiske sider ved
teknologiutviklingen. Dette blir oppgaven til det nye Teknologirådet.
Rådet skal være et uavhengig og rådgivende organ. Eksperter og lekfolk
skal vurdere behovene for og konsekvensene av utvikling og bruk av
teknologi. Målet er å gi beslutningstakere, offentligheten og berørte
aktører innsikt i hvilke konsekvenser teknologi vil ha for samfunnet."
http://odin.dep.no/html/nofovalt/depter/kuf/publ/info/199903/s12.html

Gode motiver ligger altså bak, vi får håpe det også kommer noe ut av det.
(Som i Danmark, vårt råds "gode forbilde": http://www.tekno.dk ). Litt mer
om den lange politiske prosessen bak opprettelsen av vårt råd her:
http://odin.dep.no/html/nofovalt/depter/kuf/taler/1998/980424.html

Og her noe mer fyldig om rådet fra bladet "Forskningspolitikk" nr. 3/99:
http://www.nifu.no/Fpol/3-99/art12.html

Tilbake til arbeidet med å bygge og sikre et sosialt allemannsnett, med
eller uten støtte fra Teknologirådet. Jeg vil hevde at man her ikke bare må
tenke nett og maskiner, men også sosiale (møte)steder med
menneskelige ansikter og service. I denne sammenheng er de
"offentlige servicekontorene" naturlige å trekke fram. Forsøk med slike
har pågått siden 1992, først igangsatt bl.a. med tanke på den truende
"Postdauen" som seinere har herja fritt. Neste vår (når det nå knapt er
postkontor tilbake blant folk) skal det visst endelig avgjøres om
"offentlige servicekontor" (OSK) skal opprettes i større målestokk...

Jeg har tatt opp Postdauen og de offentlige servicekontorene (en
politisk skandale!) her før, bl.a i denne artikkelen lagt ut på KK-forum:
http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/kk-f/fra060499/0195.html

Se ev. også mitt innlegg på "Kimen - regjeringens nettsted for informasjon
og diskusjon om informasjonssamfunnet" (foreløpig en flopp):
http://odin.dep.no/kimen/dialog/01/innlegg/41.shtml (også vedlagt under).

Det "OSK-nettet" jeg der nevner helt til slutt kan kanskje utgjøre en sosial
del av et framtidig "allemannsnett", med base og møtested i nærmiljøene?
Dette kan gjerne bygges opp med utgangspunkt i eksisterende strukturer
som postkontor, bibliotek, skoler (og kanskje kafeer?) og andre offentlige
steder. Kafeer, bensinstasjoner, Rimi-butikker og andre private foretak
og ansatte er IKKE egna for å tilby et stort tilbud av offentlige tjenester.

Politikere på venstresida har tidligere, i den grad de har vist interesse
for "offentlige servicekontor" o.l, gjerne sett på dette som snik-nedbygging
og -privatisering av offentlige tilbud. Men bør dette være vårt eneste svar?
Jeg håper noen her på forumet har synspunkter på dette.

Mvh. Bjarne Nærum

Vedlegg: Innlegg på "Kimen" 22. august 1999:
-------------------------------------------------------------------
Hva med de Offentlige Servicekontorene (OSK)?
-------------------------------------------------------------------
Under programmet "Et enklere Norge" kommer
statsministeren med debatt-innspillet:
"Jeg håper at mange vil sende gode forslag til
hvordan vi kan gjøre Norge enklere. Velkommen.
Kjell Magne Bondevik"

Som innspill til debatt på kimen.dep.no -- et møtested
for diskusjon om informasjonssamfunnet -- spørres det:
"Hvilke utfordringer står vi overfor og hvordan kan vi
motvirke negative sider? Vi vil gjerne høre din mening!"

Mitt svar går til begge debattsteder. Jeg vil gjerne komme
med et godt forslag til hvordan vi både kan gjøre Norge enklere
og motvirke negative sider ved informasjonssamfunnet.
Men det er ikke noe NYTT forslag jeg kommer med!

Tidligere AAD-minister Tove Strand Gerhardsen
tok nemlig alt i 1992 initiativet til de såkalte offentlige
servicekontorene (OSK). De mange truede postkontorene
rundt i landet (nå nedlagt i tusentall) var en viktig bakgrunn for
dette. Ideen var å integrere og desentralisere ulike offentlige
informasjons- og publikums-tjenester, på lokale kontaktpunkter
utformet utfra lokale behov og forutsetninger. Sju ulike forsøk
ble igangsatt i norske småkommuner mellom 1992-96, to av
dem med tilknytning til Posten. Målene har vært å:
1) bedre tilgjengelighet og service, 2) opprettholde lokal service
og likhet i tjenestetilbudet, 3) utnytte offentlige fellesressurser
bedre og 4) bidra til å opprettholde levedyktige lokalsamfunn.

Kombinasjonen av ny teknologi og det gode gamle
postkontornettet kunne være et godt middel for å nå disse målene.
Dette har forsøkene også vist. De har vært vellykkede, og særlig
der de har bygget på Postens eksisterende tjenester, tillit og
tilgjengelighet. Brukerne har vært storfornøyde og suksessen har
også ført utenlandske postfolk og andre til Norge for å se på
løsningene. Imidlertid har Postens egen ledelse alt fra starten av
vist liten interesse, til stor skuffelse for mange -- også de andre
aktørene i prosjektet og de postansatte selv. En OSK-satsing
har nok passet dårlig med Postens egne planer om fristilling
fra det offentlige og økt fokusering på de mest lønnsomme
kundene (dvs. bedriftene).

Samtidig har det vært lagt ned et stort arbeid
-- av Posten og en rekke politikere -- for å
overbevise befolkningen om at postkontorene
"må nedlegges på grunn av den teknologiske
utviklingen", noe OSK altså alene er et godt
motargument mot. Og faktisk VEDTOK (!) Stortinget allerede
under behandlingen av "Postmeldingen" våren 1996, at
OSK-forsøkene skulle fortsette og "utvides til å prøves på
flere områder, med sikte på å etablere permanente
samarbeidsformer". Men siden har svært lite skjedd,
bortsett fra at store deler av postkontornettet er blitt nedlagt
(ca. 1500 kontorer mellom 1996-99) -- til sterke
protester over hele landet.

Statsminister Bondevik har nå på nytt nevnt
servicekontorene i flere taler, og regjeringen
har varslet en ny "OSK-satsing". Men foreløpig er svært
få detaljer offentliggjort. Postens rolle er f.eks. ikke nevnt.
I "Posthornet" nr. 2/99 ble det atter antydet nye nedleggelser,
men samtidig ble det påpekt at OSK-løsningen kan redde
dem -- "hvis politikerne får ut fingeren". Ap's
samferdselspolitiske talsmann, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen,
svarer da at det i Ap er et klart flertall for å opprette slike,
men ikke nødvendigvis på postkontoret. Ifølge ham har
"lokalitetene ikke vært diskutert. Heller ikke i Stortinget".

Det er ganske utrolig. Ifølge Ap's talsmann er det ennå ikke
noen diskusjon om OSK eller hvor de skal ligge i Stortinget:
"Når den diskusjonen kommer på dagsorden er helt i det blå"
sier han. Dette arbeidet startet i 1992. I 1996 vedtok
Stortinget altså en utvidelse, i tilknytning til Posten.

I dag vil jeg derfor spørre dem som nå måtte ha
ansvaret for arbeidet med de offentlige servicekontorene:
Hva skjer? Må befolkningen vente til det siste postkontoret
er nedlagt før det endelig blir fart på OSK-toget?

De offentlige servicekontorene kan faktisk bidra
til å gjøre Norge enklere. Alle de nedlagte postkontorene
har ført til det motsatte. Nettopp "pga. den nye teknologien"
kunne mange av disse faktisk overlevd som OSK-kontor, og
fått en rekke nye tjenester og funksjoner. Disse kontorene
kunne også bidratt til å gjøre bl.a Internett tilgjengelig for ALLE,
og dermed motvirket noen av IT-samfunnets mest negative sider.

Til slutt vil jeg vise til en nylig avholdt "telehøring om IT-politikken"
ved det danske Teknologirådet. Det forslaget som borgerpanelet
da samlet seg bak, var nettopp at "der skal etableres et netværk
af lokale IT-centre" (jf: http://www.tekno.dk/horing/resultat.htm ).

Kan et "OSK-nett" få en slik funksjon hos oss?
--------------------------------------------------------------------------



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 13 2000 - 15:17:39 MET