Hva har vi en informasjonsavdeling til ?

From: Tore_R._Jørgensen (Tore.R.Jorgensen_at_fim.ntnu.no)
Date: 27-03-01


En av dagens (27.3) meldinger på Innsida refererer til et oppslag på NRK
Midt-Nytt hvor det hevdes at NTNU har 11000 studenter og at disse
studentene avlegger langt færre vekttall pr. år enn HIST-studenter.

Det fremgår av faktainformasjon om NTNU at vi har ca. 19000 studenter. For
meg blir det da flere måter å forstå meldingen på.

1. I sammenligningen mellom HIST og NTNU er studentene ved sivilingeniør-
og/eller medisinerutdanningen ved NTNU ikke inkludert i beregningen av
vekttall ved NTNU. Hvis disse ikke er med sammenlignes epler og pærer. HIST
har hovedsakelig profesjonsstudier. Ved å sammenligne organisert
profesjonsutdanning med de frie studiene ved NTNU sammenlignes ulike
størrelser. Ved de frie studiene er bl.a. et betydelig antall
deltidsstudenter. Det er feil å omtale kun de frie studiene som NTNU.

2. Sammenligningen inkluderer også profesjonsstudiene ved NTNU, men man har
statistikk kun for 11000 av studentene. Vi kjenner den gode progresjonen og
den store vekttallsproduksjonen i professjonsstudiene.
Hvis gjennomsnittstallet for NTNU inkluderer profesjonsstudiene er
konsekvensen at studentene i de frie studiene nesten ikke gjør annet enn å
være registrert som studenter. Dette er ikke rett.

3. Det er feil at NTNU er oppgitt med 11000 studenter.

Hvorfor bringer NTNUs egen informasjonsenhet videre en åpenbart feilaktig
melding videre både på Innsida og til resten av Norge på de åpne sidene i
InnsidaUT ? Dette skal jo være universitetets virkemidler for å etablere en
god intern universitetskultur og gi omverdenen et noenlunde rett bilde av
virkeligheten på NTNU.

Er det blitt en ideologi ved Informasjonsavdelingen å være gjenbrukssentral
for kritikk av NTNU ved å være et mikrofonstativ som videreformidler såkalt
kritiske nyheter uten selv å være kritiske til substansen i meldingene ?
Hvorfor griper ikke Informasjonsavdelingen heller fatt i en feil melding om
NTNU og tar initiativ til å korrigere denne for å etablere en bedre
forståelse av realitetene ?

Den forståelsen meldingen etablerer om et lite produktivt universitet
samsvarer godt med den beskrivelse statsråd Giske gir av universitetene.
Forståelsen ligger til grunn for forslag om store endringer i universitets-
og høgskolesektoren. Slike feilaktige meldinger er derfor ikke nøytrale.

Tore R. Jørgensen



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET