Re: Professoral "messing"

From: Eivind Hiis Hauge (eivind.hiis.hauge_at_fim.ntnu.no)
Date: 09-01-01


Jeg er ikke uenig med Jostein Grepstad dette, men kanskje vi
skulle beherske vår lyst til å skyte på pianisten?

Ondets rot er i dette tilfelle en undervisningsstrategi basert på svak
virkelighetskontakt, manglende respekt for en lang rekke læreres
pedagogisk-faglige innsats og kreativitet gjennom mange år,
begrenset innsikt i NTNUs undervisningsmangfold, og kjappe
overfladiskheter i stedet for et nøkternt helhetssyn innen realismens
rammer. Selvsagt er det mye som kan og bør forbedres og
videreutvikles, men for at de enkelte fagmiljø skal kunne komme
videre i konstruktive retninger, kreves det en virkelighetsnær
oppfatning av hvor vi faktisk står i dag, og av hvilke muligheter
som foreligger.

Nå er riktignok den endelige versjon av undervisningstrategien
mer spiselig enn det klisne sølet som først ble servert. Men
allikevel--

Med en slik undervisningsstrategi i bunnen, er det ikke altfor
merkverdig at de journalistiske etterslenger blir som de blir.
I denne saken ser det ut til at jeg er helt på linje med Trond
Andresen.

Eivind Hiis Hauge

Jostein Grepstad wrote:

> I et innlegg pa NTNU's interne nettsider presterer redaktor Even Gran a
> utlegge den undervisningsstrategi Kollegiet nylig har vedtatt med folgende
> arrogante sats:
>
> "Autoriter, professoral messing fra kateteret skal bort".
>
> Denne uttalelse avdekker en fullstendig mangel pa respekt for andres
> arbeid, i dette tilfelle gruppen professorer og amanuenser, (som vi far tro
> "messer" pa omlag samme vis). Ikke minst na pa terskelen til et nytt
> semester, da forberedelser til savel forelesninger som PBL (gammelnorsk:
> oving) preger arbeidsdagen, er dette den siste form for "inspirasjon" man
> trenger. Hele innlegget oser av agg og mistro til en - tross alt - sentral
> yrkesgruppe for undervisningen. Bare ett ord er dekkende for
> nettredaktorens ord: uforskammet!
>
> Jeg finner det naturlig at Gran beklager sitt utfall mot NTNU's
> vitenskapelig ansatte og deres arbeid. At NTNU - med ambisjoner om a
> fremsta som et forskningsuniversitet - kan omfavne den populistiske og
> skolepregede undervisningsstrategi som Kollegiet nylig har vedtatt, er for
> meg bade forbausende og skuffende. Jeg tar det likevel for gitt at
> Kollegium og Rektorat tar avstand fra det syn pa undervisningen som
> Nettredaktorens ord reflekterer.
>
> Jostein Grepstad



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET